Reklama

eBay szuka sposobu na walkę z Allegro

Zmiany w eBay polska. Globalny potentat internetowych aukcji zmienia w Polsce szefa i strategię

Publikacja: 07.04.2008 03:08

eBay szuka sposobu na walkę z Allegro

Foto: Rzeczpospolita

Nowym dyrektorem generalnym eBay Polska będzie Łukasz Jadachowski, dotychczasowy szef ds. rozwoju biznesu i marketingu eBay Polska – dowiedziała się „Rz”. Jego poprzedniczka Alina Prawdzik nie traci jednak swej pozycji w europejskich strukturach firmy. Wręcz przeciwnie – awansuje, mimo że to pod koniec jej szefowania liczba aukcji eBaya w naszym kraju spadła z blisko 390 tys. dziennie do około 70 tys. Teraz Alina Prawdzik ma odpowiadać za cztery rynki w Europie Zachodniej, które eBay uważa za rozwijające się – za serwisy firmy w Austrii, Belgii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Firma szuka sposobu na rywalizację z Allegro, które rozdaje karty na polskim rynku. I jednocześnie chce podreperować swoje finanse. W lutym, po trzech latach bezpłatnej działalności, eBay wprowadził opłaty za wystawienie towarów na aukcjach. Przedstawiciele serwisu tłumaczyli pojawienie się opłat chęcią poprawy jakości oferty i wprowadzenia zdrowszych zasad funkcjonowania serwisu. W ich ocenie na aukcje trafiało zbyt dużo przypadkowych towarów, niemających szansy na sprzedaż. Ale skutkiem opłat był gwałtowny spadek liczby aukcji i utrata pozycji eBay jako drugiego po Allegro serwisu w Polsce – na rynku, na którym ubiegłoroczne obroty oszacowane zostały na 4,6 mld zł, obroty eBaya były szacowane na ok. 300 mln zł. Obecnie eBaya wyprzedził także Swistak.pl.

Łukasz Jadachowski, jeszcze jako szef ds. rozwoju biznesu, mówił nam kilka tygodni po wprowadzeniu opłat, że chociaż liczba aukcji znacznie spadła, to rosły obroty w przypadku zakupów towarów za granicą. W tym kierunku ma się teraz rozwijać polski eBay. Głównym atutem serwisu jest możliwość sprzedawania i kupowania towarów na całym świecie i korzystania z międzynarodowego systemu płatności PayPal.

eBay działa w 39 krajach i miał w ubiegłym roku ponad 7,6 mld dol. obrotów.

Łukasz Jadachowski, dyrektor generalny eBay Polska

Reklama
Reklama

RZ: Jak eBay zamierza rywalizować w Polsce z Allegro?

Łukasz Jadachowski: Chcemy, aby polska platforma była bramą do światowego eBaya, a polscy użytkownicy wykorzystywali dostęp do kilkuset milionów aukcji. A jak obecnie z tej możliwości korzystają?

Obecnie już ponad połowa transakcji w eBay Polska to transakcje zagraniczne. Chcemy popularyzować tę formę zakupów, reklamować serwis, wprowadzać wszelkie ułatwienia i usprawnienia, jakich dokonujemy w skali globalnej. Strategia jest długofalowa i podobna dotyczy także innych europejskich rynków, gdzie pozycja firmy nie jest jeszcze zbyt mocna.

rozmawiał z.z.

Nowym dyrektorem generalnym eBay Polska będzie Łukasz Jadachowski, dotychczasowy szef ds. rozwoju biznesu i marketingu eBay Polska – dowiedziała się „Rz”. Jego poprzedniczka Alina Prawdzik nie traci jednak swej pozycji w europejskich strukturach firmy. Wręcz przeciwnie – awansuje, mimo że to pod koniec jej szefowania liczba aukcji eBaya w naszym kraju spadła z blisko 390 tys. dziennie do około 70 tys. Teraz Alina Prawdzik ma odpowiadać za cztery rynki w Europie Zachodniej, które eBay uważa za rozwijające się – za serwisy firmy w Austrii, Belgii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama