Jest kilka dobrych praktyk biznesowych, które należy wdrożyć do projektu Euro 2012. Najważniejsze jest, aby mieć dobrze przygotowany plan, który pozwala małymi krokami realizować projekt. Odpowiedzialność za poszczególne elementy musi być jasno przypisana. Należy również pamiętać, że musimy działać wspólnie, bo w tym jest nasza siła. Takie działanie widać na przykładzie miast, które wreszcie zaczęły mówić jednym głosem. W swoim działaniu staram się pozytywnie motywować miasta, bo gdybym był pracownikiem i szef by mi codziennie mówił, że zrobiłem wszystko źle, to po dwóch tygodniach nie miałbym już chęci do pracy. Wskazywanie problemów i szybkie ich rozwiązywanie to droga do sukcesu. Patrzy na nas 38 mln osób i mi to bardzo pomaga.
Czy ustawa Euro 2012 ułatwia organizację turnieju i czy wymaga ona jakichś zmian?
Uchwalenie ustawy było dobrym posunięciem i dało nam możliwość działania w sposób skoordynowany m.in. poprzez powołaną spółkę PL 2012. Dzięki niej miasta przygotowały listę kilkudziesięciu priorytetowych projektów, które skorzystają z tzw. krótkiej ścieżki, a ich lista zostanie ogłoszona jeszcze w tym miesiącu. W kwietniu wspólnie z Urzędem Zamówień Publicznych przeprowadzimy warsztaty z miastami, by podkreślić, że postępowanie przetargowe musi być dobrze przygotowane. Bo argument złej ustawy nie może być zasłoną dla braku profesjonalizmu. Po takim spotkaniu UZP wraz z nami będzie w stanie wypracować kilka propozycji usprawnień do ustawy o Euro 2012, które muszą być przyjęte w tym roku. Czym tak naprawdę zajmuje się spółka PL 2012, która ma koordynować przygotowania do mistrzostw Europy?
Od kilku tygodni jesteśmy jedynym ośrodkiem w Polsce, z którym komunikuje się UEFA. PL 2012 ma trzy kluczowe zadania. Pierwsze z nich to koordynacja i zarządzanie całością przygotowań do Euro 2012, czyli zarządzanie projektem, w którym jest wiele podmiotów, takich jak miasta, inwestorzy hotelowi, porty lotnicze czy budujący drogi. Drugi obszar to przeprowadzenie samej imprezy, czyli zapewnienie bezpieczeństwa czy przewidzenie sytuacji kryzysowych oraz działania promocyjne i marketingowe z nią związane. Trzeci obszar to koordynacja wspólnych działań z Ukrainą.
Jakie są zadania spółki na najbliższy rok?
W maju tego roku wysyłamy do UEFA tzw. Master Plan dla wszystkich inwestycji Euro 2012, nie tylko stadionowych. I rozpoczyna się ich realizacja. W ciągu roku ruszą budowy trzech stadionów i będą trwały prace na trzech istniejących obiektach. Rok 2009 to wizualizacja imprezy, czyli prezentacja logo i maskotki, którą przygotuje dla nas UEFA, oraz większy nacisk na promocję turnieju na świecie.