Turystów stać na więcej

Na wycieczki typu all inclusive wydamy w tym roku ok. 2 mld zł. Na luksusowe wczasy decyduje się blisko połowa Polaków wybierających się za granicę

Aktualizacja: 15.05.2008 15:37 Publikacja: 15.05.2008 02:45

Turystów stać na więcej

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

– Wyjazdy z pakietem all inclusive stanowią ok. 40 proc. naszej oferty. Ich popularność z każdym rokiem rośnie, podobnie jak apetyt Polaków na wypoczynek w coraz lepszych warunkach. Znajduje to też odzwierciedlenie w cenie, jaką nasi klienci są skłonni zapłacić. Dwa lata temu było to średnio ok. 1700 zł od osoby, w 2007 roku ok. 2400 zł. W tym roku przewidujemy dalszy wzrost – mówi „Rz” Grzegorz Baszczyński, prezes giełdowego biura podróży Rainbow Tours.

Z raportu przygotowanego przez Travelplanet.pl, notowanego na giełdzie największego pośrednika sprzedającego wycieczki, wynika, że odsetek osób wybierających imprezy z pakietem all inclusive wzrósł z 18 proc. w 2003 roku do 50 proc. w 2007 r. Ten segment rynku rośnie też w ujęciu wartościowym – z danych największych firm z branży wynika, że sprzedaż wycieczek typu all inclusive zwiększa się w tempie 80 proc. rocznie, a więc dwukrotnie szybciej niż cały rynek egzotycznych wyjazdów oferowanych przez biura podróży. – Szacujemy, że co roku klientów przybywa o ok. 20 proc. rocznie, podczas gdy wzrost obrotów na rynku wynosi 30 – 40 proc. Tymczasem ceny podobnych imprez od ubiegłego roku praktycznie się nie zmieniły – mówi Grzegorz Baszczyński. To oznacza, że Polacy kupują wycieczki coraz droższe. Według Travelplanet.pl średnia wartość rezerwacji w 2007 r. przekroczyła 5 tys. zł.

– Skłonność do większych wydatków poprawi wskaźniki ekonomiczne firm turystycznych – cieszy się Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki. Wyjaśnia, że popyt na ekskluzywny wypoczynek to rezultat rosnącej zamożności Polaków.

80 proc. - o tyle rośnie w Polsce wartość sprzedaży wycieczek typu all inclusive

By sprostać wymaganiom klientów, firmy przygotowują specjalną ofertę dla tych, którzy wakacyjny luksus stawiają na pierwszym miejscu. Triada uruchomiła odrębną spółkę – Sky Club – która ma tylko taką ofertę. Ekskluzywne wycieczki wyodrębniło w swojej ofercie także Ecco Holiday.– W ramach Ecco Exclusive sprzedajemy tylko wyjazdy do najlepszych hoteli. Klientom, którzy je wybierają, dajemy też możliwość uczestniczenia w indywidualnych wycieczkach. Takimi możliwościami zainteresowanych jest coraz więcej osób – mówi Aleksandra Olechnowicz, PR manager w Ecco Holiday. Ceny tych wyselekcjonowanych ofert zaczynają się od ok. 2300 zł za tydzień poza sezonem, a od ok. 3200 zł w sezonie.– Jeszcze dwa lata temu najczęściej rezerwowane były hotele do trzech gwiazdek, dziś średnia to cztery gwiazdki. Mamy coraz mniej hoteli trzygwiazdkowych w naszej ofercie, a dwugwiazdkowego już chyba żadnego – dodaje Baszczyński.

Jan Korsak z PIT uważa, że zamiłowanie do dobrych warunków wypoczynku za granicą przełoży się na to, że także podczas wypoczynku w Polsce będziemy wybierać renomowane hotele zamiast wciąż bardzo popularnych kwater prywatnych.

– To dobry sygnał dla inwestorów. Pokazuje, że opłaca się u nas budować obiekty wysokiej jakości. Wybierając je, uniezależniamy się też od pogody, gdyż zazwyczaj – oprócz noclegu – oferują sporo dodatkowych atrakcji – wyjaśnia Korsak. – Niektóre hotele światowych marek, takie jak np. Magic Life, w ramach all inclusive – poza serwowaniem bezpłatnych posiłków, przekąsek i napojów w ciągu dnia – oferują też masaże, wizyty u fryzjera, zorganizowane wycieczki fakultatywne lub prywatne lekcje tenisa z instruktorem – mówi Artur Kamiński, product manager w Travelplanet.pl.Nasz rynek turystyczny jest słabiej rozwinięty w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Z danych Eurostatu wynika, że na zorganizowane imprezy turystyczne jeździ niewiele ponad 2 proc. Polaków. W przypadku Niemców jest to 36,7 proc., a Czechów – ponad 17 proc. Słabo rozwinięty mamy też rynek hotelowy. Na 10 tys. mieszkańców przypada zaledwie 45 miejsc, podczas gdy w Grecji czy Austrii dużo powyżej 600.

W związku z ogromnym zainteresowaniem wycieczkami o wysokim standardzie powołaliśmy w ubiegłym roku odrębną spółkę Sky Club, która sprzedaje tylko wyjazdy typu all inclusive. W ciągu zaledwie jednego roku udało jej się wygenerować przychody na poziomie 32 mln zł. To prawie 11 proc. przychodów całej grupy. Spółka już po roku działalności okazała się też rentowna. Sama Triada także sprzedaje wycieczki czarterowe z pakietem all inclusive. Udział tych wycieczek zwiększa się z roku na rok i zbliża już do 50 proc. sprzedaży w naszej grupie. Zainteresowanie imprezami zawierającymi wszystko w cenie rośnie dwukrotnie szybciej niż cały rynek.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej