Ekoproducenci zareklamują się sami

Bez reklamy popyt na produkty ekologiczne w Polsce szybko nie wzrośnie. Dlatego przetwórnie i rolnicy chcą wykorzystać 30 mln euro na promocję naturalnej żywności

Publikacja: 19.08.2008 03:17

Ekoproducenci zareklamują się sami

Foto: Fotorzepa

„Rz” ustaliła, że od stycznia do czerwca 2008 r. certyfikaty uprawniające do produkcji żywności ekologicznej zdobyły w Polsce kolejne 52 przetwórnie. W pierwszej połowie roku takich firm było 39. W ciągu całego ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 27 proc., do 207.

Nadal znaczna część przetwórni zdobywa uprawnienia po to, aby sprzedawać ekoprodukty za granicę. Eksportują je głównie do Niemiec. Udział żywności ekologicznej w całym niemieckim rynku spożywczym wynosi obecnie kilkanaście procent. W Polsce, gdzie sprzedaż żywności ekologicznej rośnie dopiero od kilku lat, udział ten nie przekracza 1 proc.

Producenci są zgodni: aby ekoprodukty przestały być towarem niszowym, potrzebna jest promocja. – Przeciętny konsument w Polsce wie na ich temat niewiele – uważa Liliana Lehrer-Rychel, prezes stowarzyszenia Polska Ekologia.

Stan wiedzy miała poprawić trzyletnia kampania promocyjna, która kosztowała nieco ponad 3 mln euro. Sfinansowały ją Unia Europejska i polski rząd. Podjęto już większość działań zaplanowanych w ramach kampanii (m. in. w telewizji pojawiły się reklamy znaku wyróżniającego wyroby ekologiczne). Zdaniem przedstawicieli branży spektakularnych efektów promocja jednak nie przyniosła.

– Aby taka kampania mogła przynieść skutek, najpierw trzeba przekonać producentów, że warto zajmować się wytwarzaniem żywności ekologicznej – uważa Mieczysław Babalski, właściciel wytwórni makaronu Bio z Pokrzydowa w województwie kujawsko-pomorskim. Natomiast według Liliany Lehrer-Rychel większy nacisk należało położyć na edukowanie młodzieży. Robi tak obecnie branża mleczarska, która na promocję nabiału ma do dyspozycji 10 mln euro.

Ministerstwo Rolnictwa nie planuje kolejnych kampanii promocyjnych żywności ekologicznej. Pole do popisu zostawia producentom. – W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 zarezerwowanych jest 30 mln euro dla grup producentów na działania promocyjne i informacyjne – wyjaśnia Michał Rzytki, naczelnik Wydziału Rolnictwa Ekologicznego w Ministerstwie Rolnictwa.

Oprócz przetwórni i rolników ekologicznych będą mogli wykorzystać je także producenci wyrobów regionalnych, np. oscypka. Pieniądze będą mogli przeznaczyć np. na tworzenie reklam.

Refundacja obejmuje 70 proc. kosztów kwalifikowanych. Resztę muszą wyłożyć producenci. Ten program powinien ruszyć na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2008 r.

Promocję ekożywności rozpoczyna także Komisja Europejska. Kampania potrwa do końca 2009 r. i będzie kosztować 3 mln euro.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca