Pogoda nie sprzyja sprzedaży wody

Od początku roku sprzedaż butelkowanej wody wzrosła o 3 proc., znacznie poniżej prognoz. Do końca lipca wydaliśmy na nią 1,3 mld zł

Publikacja: 25.08.2008 01:40

Pogoda nie sprzyja sprzedaży wody

Foto: Rzeczpospolita

W lipcu, który tradycyjnie jest czasem żniw dla branży, kupiliśmy nieco ponad 250 tys. litrów wody. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku wielkość sprzedaży zwiększyła się tylko o 3 proc. i wyniosła niemal 1,23 mld litrów – podaje firma badawcza Nielsen.

– W tym samym okresie 2007 r. sprzedaż w ujęciu ilościowym zwiększyła się o prawie 14 proc. – podkreśla Beata Rożek, rzecznik należącej do koncernu Danone spółki Żywiec Zdrój, numeru jeden na krajowym rynku wody.

Dlatego bliskie zera są szanse na realizację całorocznych prognoz. Kilka miesięcy temu Euromonitor szacował, że sprzedaż w 2008 r. powinna wzrosnąć o 10 proc. w porównaniu z 2007. Podobnego tempa spodziewali się również producenci.

– Jeśli w najcieplejszych miesiącach tradycyjnie sprzyjających konsumpcji wody sprzedaż nie wzrosła znacząco, trudno się spodziewać spektakularnego wzrostu poza sezonem – komentuje Elżbieta Mudź.

Sprzedaży nie sprzyjała nie tylko niezbyt upalna pogoda w lipcu, ale także chłodna wiosna i początek lata. – Spożycie wody w Polsce jest wciąż bardziej uzależnione od aury niż od nawyków żywieniowych – mówi Elżbieta Mudź z giełdowej spółki KofolaHoop, właściciela marki Arctic.

Część producentów wyjaśnia, że tempo wzrostu sprzedaży spadło, ponieważ na rynku nie pojawiło się tak wiele nowości jak przed rokiem. Nieco wolniej niż do tej pory rozwija się także rynek wód smakowych, które przez ostatnie dwa, trzy lata biły w naszym kraju rekordy popularności. W pierwszych siedmiu miesiącach 2007 r. szybciej niż wielkość rosła wartość sprzedaży wody. Zwiększyła się o 7 proc., do 1,3 mld zł. To m.in. efekt podwyżek. – W bieżącym roku ponieśliśmy ceny naszych produktów o 4 – 5 proc. – przyznaje Paweł Zieliński, współwłaściciel rozlewni Kinga Pienińska oraz przewodniczący rady nadzorczej Krajowej Izby Gospodarczej – Przemysł Rozlewniczy. Producenci wody odczuwają skutki rosnących kosztów, m.in. płac i transportu. Branża wierzy, że najgorsze ma już za samą. Jednak jest już niemal przesądzone, że nie uda się poprawić ubiegłorocznej dynamiki sprzedaży. Według Nielsena w 2007 r. wielkość sprzedaży zwiększyła się o 7 proc. Natomiast nasze wydatki na wodę poszły w górę o 14 proc. W ciągu całego roku wyniosły niemal 2,1 mld zł.

Tempo, w jakim rośnie rynek, spada, mimo że spożycie wody w Polsce jest nadal mniejsze niż na Zachodzie. Statystyczny Polak wypija ok. 60 litrów wody rocznie. Średnia w UE przekracza 90 litrów. W czołówce są Niemcy ze spożyciem powyżej 150 litrów na osobę.

masz pytanie wyślij e-mail do autorkib.drewnowska@rp.pl

W lipcu, który tradycyjnie jest czasem żniw dla branży, kupiliśmy nieco ponad 250 tys. litrów wody. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku wielkość sprzedaży zwiększyła się tylko o 3 proc. i wyniosła niemal 1,23 mld litrów – podaje firma badawcza Nielsen.

– W tym samym okresie 2007 r. sprzedaż w ujęciu ilościowym zwiększyła się o prawie 14 proc. – podkreśla Beata Rożek, rzecznik należącej do koncernu Danone spółki Żywiec Zdrój, numeru jeden na krajowym rynku wody.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca