Sprzedaż biodiesla skoczyła w górę

Pięciokrotny wzrost sprzedaży biopaliw w 2008 roku. Kierowcy przekonują się do tańszego paliwa, choć dystrybutorzy nie są jego entuzjastami

Publikacja: 20.09.2008 02:57

Tegoroczna sprzedaż biopaliw szybko rośnie

Tegoroczna sprzedaż biopaliw szybko rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Z informacji „Rz” wynika, że wykorzystanie biopaliw w transporcie wyniosło w pierwszym półroczu ponad 3 proc. W samym drugim kwartale było to powyżej 3,45 proc., czyli wymaganego przez rząd w tym roku poziomu. – Tylko groźba zapłacenia wysokich kar zmusza dystrybutorów do oferowania biopaliw, które w przeciwnym razie nie trafiłyby na rynek. Ich sprzedaż jest zbyt kosztowna – twierdzi Jacek Wróblewski, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Koszty przedsiębiorstw wiążą się z zakupem dość drogiego surowca, bo olej rzepakowy w ubiegłym roku zdrożał niemal dwukrotnie. Ale z drugiej strony przyznane przez rząd ulgi w akcyzie mają rekompensować im różnice w cenie konwencjonalnych paliw i ich ekologicznych zamienników.

O tym, że kierowcy kupują biopaliwa, decyduje przede wszystkim cena. Dlatego dystrybutorzy muszą ją znacznie obniżać. Kilka dni temu sieć sklepów Intermarche ogłosiła, że będzie sprzedawała na swoich stacjach ekologiczne paliwo B20 po 4 zł za litr. To o 30 – 40 groszy taniej, niż trzeba zapłacić za tradycyjny olej napędowy. B20 w jednej piątej składa się z oleju rzepakowego. Dostawcą Intermarche został J&S Energy.

PKN Orlen postawił na sprzedaż bioestru, czyli paliwa do silników Diesla wyprodukowanego całkowicie z oleju rzepakowego. Na stacjach Bliska litr bioestru kosztuje o ok. 30 groszy mniej niż oleju napędowego.

W drugim kwartale sprzedaż biopaliw (B20 i B100) wzrosła w Polsce aż o 80 proc. w porównaniu z początkiem roku – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki. Najbardziej poprawiły się wyniki sprzedaży bioestru (o 91 proc.).

Większość dystrybutorów paliw stara się jednak wypełnić wymagania prawa, dodając tylko niewielką ilość biokomponentów do benzyny i oleju napędowego. Nie muszą o tym informować klientów, jeśli poziom biokomponentów nie przekracza objętościowo 5 proc., zwykle jest to znacznie mniej.

– To nie wystarczy, by osiągnąć wyznaczony przez rząd cel. Dystrybutorzy muszą wprowadzać więcej bioestru na rynek – ocenia Tomasz Pańczyszyn, dyrektor Krajowej Izby Biopaliw.

Kłopoty zaczną się w przyszłym roku, kiedy wykorzystanie biopaliw w transporcie powinno wynieść 4,6 proc. (pod względem wartości opałowej).

– Brakuje zachęt ze strony producentów samochodów do stosowania alternatywnych paliw, nie ma także żadnych zachęt rządowych dla kierowców. To wszystko sprawia, że bioester jest wciąż paliwem niszowym – dodaje Jacek Wróblewski.

Rząd w tym tygodniu przyjął raport dla Komisji Europejskiej dotyczący wspierania użycia paliw odnawialnych. Zaznacza w nim, że pracuje nad programem promocji biopaliw na lata 2008 – 2014.

Program przewiduje zwolnienia z opłat za zanieczyszczenie powietrza dla firm stosujących biopaliwa w pojazdach. Wprowadzi również preferencje dla transportu publicznego wykorzystującego paliwa ekologiczne, pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi lub hybrydowymi. Dla kierowców zachętą do stosowania biopaliw mają być ulgi w opłatach parkingowych.

– To są tylko zapowiedzi, które znamy od dawna. Ale kiedy zostaną one wreszcie zrealizowane? – pyta Jacek Wróblewski.

Wykorzystanie biopaliw w transporcie wyniosło w ubiegłym roku zaledwie 0,68 proc. Zgodnie z przyjętym przez rząd w czerwcu 2007 r. rozporządzeniem w sprawie narodowych celów wskaźnikowych na lata 2008 – 2013 udział biopaliw w rynku transportowym musi rosnąć. Rząd przyjął, że w 2008 r. powinien wynieść 3,45 proc., w 2009 r. – 4,6 proc., w 2010 r. – 5,75 proc., w 2011 r. – 6,2 proc., w 2012 r. – 6,65 proc., natomiast w 2013 r. – 7,1 proc.Ze stosowania biopaliw w transporcie państwa członkowskie rozlicza Komisja Europejska, ale nie stosuje żadnych sankcji.

Z informacji „Rz” wynika, że wykorzystanie biopaliw w transporcie wyniosło w pierwszym półroczu ponad 3 proc. W samym drugim kwartale było to powyżej 3,45 proc., czyli wymaganego przez rząd w tym roku poziomu. – Tylko groźba zapłacenia wysokich kar zmusza dystrybutorów do oferowania biopaliw, które w przeciwnym razie nie trafiłyby na rynek. Ich sprzedaż jest zbyt kosztowna – twierdzi Jacek Wróblewski, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca