Zarząd Europejskiego Banku Inwestycyjnego zatwierdził kredyt na budowę odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia. EBI będzie mógł wyłożyć do 575 mln euro, tj. połowę wartości całej inwestycji, którą szacuje się na 1,1 mld euro. Resztę przedsięwzięcia mają sfinansować Skandynawski Bank Eksportowo-Kredytowy (do 350 mln euro) oraz Nordycki Bank Inwestycyjny (do 150 mln euro). Choć ich zarządy dopiero podejmą w tej sprawie ostateczną decyzję, to należy oczekiwać, że w ślad za EBI zatwierdzą kredyty już w pierwszej połowie listopada. Pozwoliłoby to podpisać budującej autostradę spółce Gdańsk Transport Company końcowe umowy, potrzebne do zamknięcia finansowego, jeszcze przed końcem listopada lub najdalej do połowy grudnia.
Pierwsze prace na 62-kilometrowym odcinku już się rozpoczęły. Są to roboty przygotowawcze, obejmujące m.in. część prac ziemnych oraz wiercenia gruntowe.
GTC ma skończyć budowę do końca 2011 roku. W październiku spółka oddała do ruchu 90-kilometrowy, wcześniejszy fragment autostrady z Gdańska do Nowych Marz. Jej kilometr kosztował średnio 5,6 mln euro. Odcinek do Torunia będzie dwa razy droższy. To efekt późniejszego rozpoczęcia budowy – przystopowało ją wygaszenie przez poprzedniego ministra transportu umowy koncesyjnej, a potem przedłużające się negocjacje w sprawie podpisania nowej.
W rezultacie kilometr tej części autostrady będzie kosztował 11,7 mln euro, a kolejne 191 mln euro pochłonie wybudowanie trzech mostów na Wiśle i Drwęcy.
[ramka][b]1,1 mld euro[/b]