Zapaść w Europie

Sprzedaż aut w 2008 r. zmalała o 7,8 proc. To największy spadek od 1993 r. – wylicza ACEA. W samym IV kw. rynek skurczył się o 17,8 proc. A w grudniu na plusie było już tylko pięć państw

Aktualizacja: 16.01.2009 01:28 Publikacja: 15.01.2009 21:36

Zapaść w Europie

Foto: AFP

Niewiele ponad 14,7 mln nowych aut osobowych zarejestrowano na naszym kontynencie w 2008 r. – podało europejskie stowarzyszenie producentów aut ACEA.

Europejski rynek spadł poniżej 15 mln sztuk, pierwszy raz od 2002 r. Ale i tak Stary Kontynent oparł się kryzysowi skuteczniej niż największy motoryzacyjny rynek świata w USA. Tam w ubiegłym roku sprzedaż spadła aż o 18 proc., do ok. 13,25 mln sztuk – wyliczyli analitycy serwisu AutomotiveNews. Jeszcze rok wcześniej przekraczała 16 mln.

Niemniej dane za cały rok nie pokazują prawdziwego obrazu tego, jak głęboka jest zapaść europejskiego rynku. W samym IV kw. spadek sięgnął 17,8 proc. Tak złego grudnia dilerzy nie mieli od 1996 r. – W wielu europejskich krajach IV kwartał przyniósł spadki 30 – 40, a nawet 50 proc. – komentuje Marek Konieczny, partner zarządzający Dealer Consulting Group. – Organizacje zrzeszające dilerów z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Irlandii są zgodne, że jeśli taka sytuacja utrzyma się przez dwa pierwsze kwartały tego roku, w krajach tych ruszy fala bankructw firm sprzedających samochody. Tak złej sytuacji nie było na tamtejszych rynkach jeszcze nigdy.

W najgorszej sytuacji są dilerzy z Łotwy i Islandii, gdzie sprzedaż w 2008 r. spadła o ponad 40 proc.

Analitycy uciekają od prognozowania rynku. Jest zbyt wiele niewiadomych dotyczących zachowania banków i leasingodawców, poziomu bezrobocia, nastrojów konsumentów w poszczególnych krajach itd.

– Pojawiają się jednak analizy mówiące o tym, że pierwsze symptomy ożywienia rynków europejskich mogą się pojawić w Europie w II kwartale – zaznacza Marek Konieczny.

Na razie jednak koncerny liczą straty. Największą przegraną marką na Starym Kontynencie okazała się Alfa Romeo. Z danych ACEA wynika, że liczba rejestracji w przypadku tych włoskich aut spadła w 2008 r. o 29,1 proc. Ponad 20-proc. spadki odnotowały także Lexus, Land Rover, Saab i Chrysler. Ostatnia z firm odnotowała też rekordowy spadek grudniowy – aż o 57,6 proc.

O ponad 10 proc. zmniejszyła się liczba rejestracji w przypadku m.in. Toyoty, Mitsubishi, Hondy, Hyundaia, Opla czy Seata. Przed spadkami w Europie w 2008 r. obroniły się jedynie: Jaguar (+12,6 proc.), Nissan (+8,8), Smart (+7), Dacia (+6,2), Mazda (+2,1), Audi (+0,2) i sportowe marki z grupy Fiata, czyli Ferrari i Maserati (+12,3). Jednak w samym grudniu już tylko trzy marki były na plusie: Smart, Lancia i Audi.

[ramka][b]Tadashi Arashima, prezes Toyoty Motor Europe[/b]

Jesteśmy przygotowani na dostosowywanie produkcji do popytu. Nawet na to, że w tym roku wyprodukujemy tylko 7 mln aut. Natomiast nie przewidujemy zamykania żadnych europejskich fabryk Toyoty – ani gotowych aut, ani komponentów. Przeciwnie, wypuścimy nowe modele, mamy więc nadzieję, że w Polsce pozostaniemy liderem. Mimo złych wyników finansowych za 2008 r. nie zamierzamy też zwracać się o pomoc państwową ani w USA, gdzie zależy nam na odrodzeniu wielkiej trójki, ani w Europie. Ubolewamy jednak, że polskie władze „ukarały" nabywców naszego najnowszego auta Avensis, dla którego silniki produkowane są w Polsce.

[i]not. d.w.[/i][/ramka]

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?