Renault powraca ze Słowenii pod Paryż

Drugi we Francji producent aut ponownie przeniesie produkcję małych aut Clio II (Campusów) do Flins na zachodnich przedmieściach Paryża

Publikacja: 20.03.2009 13:51

Fabryka Renault we Flins na zachodnich przedmieściach Paryża

Fabryka Renault we Flins na zachodnich przedmieściach Paryża

Foto: AFP

Powodem przeprowadzki jest oczywiście globalna recesja. Tyle, że zwykle w takiej sytuacji produkcja przenosi się w regiony z tańszą siłą roboczą, a nie na odwrót.

Pracę w fabryce w Novo Mesto, która pracuje właśnie nad Clio III, ma 400 osób. Zakład w ocenie koncernu nie ma wystarczających mocy, aby sprostać zwiększającemu się zapotrzebowaniu na małe oszczędne samochody, jak Clio czy Twingo.

Francuski rząd udostępnił w lutym koncernom PSA Peugeot Citroen i Renault preferencyjne pożyczki po 3 mld euro (na 5 lat) pod warunkiem utrzymania atrakcyjności lokalnego rynku pracy. Jose Manuel Barroso, szef Komisji Europejskiej ostrzegł wtedy Francuzów o planowanej analizie tego planu pod kątem konkurencji na unijnym rynku. Protest wyrażały też Niemcy, Belgia i Szwecja.

Prezydent Nicolas Sarkozy mówił wtedy, że rząd skłonny jest wesprzeć rodzimych producentów aut, ale "nie po to, by dowiedzieć się, że kolejna fabryka przenosi się do Czech czy gdzie indziej".

Renault oświadczył, że zamierza przenieść do Paryża pracowników z innych francuskich miast. I zapewnia, że zwiększenie rodzimej produkcji sektora motoryzacyjnego jest jedynie odpowiedzią na zwiększony popyt i nie pociąga za sobą redukcji etatów zagranicą. Associated Press uściśla, że Renault od czerwca do października chce wyprodukować około 8000 Campusów.

Sektor motoryzacyjny odpowiada za 10 proc. francuskiego PKB, wytwarza 12,5 proc. eksportu i zatrudnia 2,6 mln osób.

Powodem przeprowadzki jest oczywiście globalna recesja. Tyle, że zwykle w takiej sytuacji produkcja przenosi się w regiony z tańszą siłą roboczą, a nie na odwrót.

Pracę w fabryce w Novo Mesto, która pracuje właśnie nad Clio III, ma 400 osób. Zakład w ocenie koncernu nie ma wystarczających mocy, aby sprostać zwiększającemu się zapotrzebowaniu na małe oszczędne samochody, jak Clio czy Twingo.

Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?