Dodatkowe miliardy za złomowanie samochodów

Rośnie skala wsparcia dla motoryzacji. Do 5 mld euro zwiększyła się pula dopłat do zakupu nowych aut

Publikacja: 09.04.2009 03:34

Do końca marca Volkswagen sprzedał 170 tys. samochodów w ramach planu niemieckiego rządu dopłat za z

Do końca marca Volkswagen sprzedał 170 tys. samochodów w ramach planu niemieckiego rządu dopłat za złomowane auta

Foto: AFP

Niemiecki rząd przedłużył do końca roku wypłatę premii za złomowanie starych samochodów. Na całą operację przeznaczono dodatkowo 3,5 mld euro. W sumie premie kosztować będą 5 mld euro.

Niemieckie złomowiska są już od tygodni przepełnione co najmniej dziewięcioletnimi samochodami. Oddając je na złom i kupując nowe lub roczne auto, niemieccy klienci otrzymują od państwa 2,5 tys. euro premii. Wszystko w ramach rządowego pakietu antykryzysowego. Zakończy się pod koniec roku i po wyczerpaniu całej puli rządowej. Starczy na dofinansowanie kupna 2 mln samochodów. Po premie zgłosiło się do tej pory 1,2 mln osób. – Kolejnego przedłużenia nie będzie – zapowiedział wczoraj minister przemysłu.

Żadna z branż niemieckiego przemysłu nie korzysta z uregulowań antykryzysowych w takim stopniu jak przemysł samochodowy. Ale niecały. Volkswagen uruchomił nawet dodatkowe zmiany produkcyjne, gdyż to jego samochody cieszą się największym powodzeniem w ramach planu rządowych dopłat za złomowane auta. VW sprzedał do końca marca 170 tys. samochodów z premią, Skoda – 62 tys., Renault/Dacia – 60 tys., Opel – 48 tys., Toyota, Fiat, Citroen i Hyundai – razem ponad 130 tys., BMW zaledwie 4 tys., a Daimler mizerne – 1633 sztuki. Z niemieckiego programu niezwykle zadowoleni są zagraniczni producenci, gdyż połowa objętych dotacjami aut pochodzi z importu. Są na ogół tańsze i cieszą się szczególnym powodzeniem w czasach kryzysu.

– To słomiany ogień koniunkturalny, po którym nie będzie za kilka miesięcy śladu – twierdzi Wolfgang Franz, szef zespołu doradców gospodarczych rządu. Uważa, że pieniędzy przeznaczonych na kupno aut brakuje innym branżom. Rząd nie słucha takich opinii ani też głosów szefów Daimlera, którzy dopatrują się w całym programie pogwałcenia zasad wolnej konkurencji. „We wrześniu wybory do Bundestagu i rząd czyni wszystko dla zdobycia głosów” – piszą niemieccy komentatorzy.

Rząd udowadnia przy tym, że cały program finansuje się częściowo sam, gdyż rosną wpływy z VAT od nowych aut. Dodatkowe środki na premie przesunięto z innych pozycji pakietu antykryzysowego.

Jednak Niemcy są jednym z największych eksporterów samochodów. Spośród 6 mln aut opuszczających co roku niemieckie fabryki trzy czwarte trafia za granicę. Tu dopłaty nie działają.

Na premiach korzystają także polskie fabryki i nasi dilerzy. Dzięki większemu eksportowi do Niemiec w tyskim Fiacie od początku roku rośnie produkcja. Poprawia się także sytuacja poznańskiego zakładu Volkswagena. Z kolei polscy dilerzy przy słabym złotym coraz częściej sprzedają nowe samochody klientom zagranicznym, głównie niemieckim. Z danych Instytutu Samar wynika, że w lutym różnica pomiędzy sprzedażą nowych aut i liczbą ich pierwszych rejestracji w kraju sięgała już 14 proc. W marcu mogła być jeszcze wyższa. Można przyjąć, że miesięcznie kilka tysięcy sprzedawanych w Polsce aut trafia za granicę. Po I kw. sprzedaż w Polsce wzrosła, licząc rok do roku, o 1,2 proc.

Niemiecki rząd przedłużył do końca roku wypłatę premii za złomowanie starych samochodów. Na całą operację przeznaczono dodatkowo 3,5 mld euro. W sumie premie kosztować będą 5 mld euro.

Niemieckie złomowiska są już od tygodni przepełnione co najmniej dziewięcioletnimi samochodami. Oddając je na złom i kupując nowe lub roczne auto, niemieccy klienci otrzymują od państwa 2,5 tys. euro premii. Wszystko w ramach rządowego pakietu antykryzysowego. Zakończy się pod koniec roku i po wyczerpaniu całej puli rządowej. Starczy na dofinansowanie kupna 2 mln samochodów. Po premie zgłosiło się do tej pory 1,2 mln osób. – Kolejnego przedłużenia nie będzie – zapowiedział wczoraj minister przemysłu.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się