Zakazy diesli zmniejszyły popyt w Niemczech

W 2018 r. niemiecki rynek nowych samochodów zmalał po długim okresie wzrostu o 0,2 proc do 3,44 mln. Volkswagen zachował prymat mimo nowych testów na emisję spalin i ograniczeń wobec diesli

Aktualizacja: 06.01.2019 09:48 Publikacja: 06.01.2019 07:34

Zakazy diesli zmniejszyły popyt w Niemczech

Foto: Bloomberg

Niemieccy producenci mieli trudności ze zwiększaniem sprzedaży od czasu werdyktu z lutego najwyższego sądu administracyjnego, który zezwolił na ogłaszanie zakazu wjazdu diesli do miast, a organy nadzoru wprowadziły surowsze testy na emisję spalin, co mocno zaszkodziło Volkswagenowi i Audi.

Popyt na auta hybrydowe zwiększył się o 53,8 proc., a sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 43,9 proc. — wynika z danych urzędu motoryzacji KBA. Urząd dodał przy okazji, że e-auta stanowiły zaledwie 1 proc. rejestracji nowych pojazdów, a sprzedaż Tesli spadła o 42,8 proc. do zaledwie 0,1 proc. udziału rynkowego wobec 18,7 proc. lidera, Volkswagena.

Sprzedaż samochodów tej niemieckiej marki zwiększyła się tylko o 1,5 proc., bo producent miał trudności z terminowym dostosowaniem się do nowych wymogów homologacji WLTP. Sprzedaż aut Audi zmalała z tego powodu o 9,9 proc.

Rynek nowych diesli zmniejszył się do 32,3 proc. z 38,8 proc. rok wcześniej, zaś samochodów benzynowych skoczył do 62,4 proc. z 57,7 proc. — Rejestracja diesli osiągnęła najniższy poziom od 2000 r., a gama modeli była ograniczona, bo nie wszystkie pojazdy uzyskały homologację pozwalającą na ich dostawę — wyjaśnił partner w firmie EY, Peter Fuss.

Sprzedaż samochodów używanych zmalała o 1,5 proc. do 7,19 mln, ciężarowych wzrosła o 5 proc. do 322 tys., a motocykli o jedną dziesiąta do 158 tys.

W grudniu sprzedaż zmalała o 6,7 proc. do 237 058 pojazdów, Peugeot zanotował spadek o 43 proc., a Renault o 21 proc.

Niemieccy producenci mieli trudności ze zwiększaniem sprzedaży od czasu werdyktu z lutego najwyższego sądu administracyjnego, który zezwolił na ogłaszanie zakazu wjazdu diesli do miast, a organy nadzoru wprowadziły surowsze testy na emisję spalin, co mocno zaszkodziło Volkswagenowi i Audi.

Popyt na auta hybrydowe zwiększył się o 53,8 proc., a sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 43,9 proc. — wynika z danych urzędu motoryzacji KBA. Urząd dodał przy okazji, że e-auta stanowiły zaledwie 1 proc. rejestracji nowych pojazdów, a sprzedaż Tesli spadła o 42,8 proc. do zaledwie 0,1 proc. udziału rynkowego wobec 18,7 proc. lidera, Volkswagena.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił