Największy na świecie koncern motoryzacyjny – Toyota – podał, że jego produkcja na świecie zmalała od stycznia do czerwca o 43 proc., do 2,97 mln pojazdów, a eksport z Japonii spadł o 60 proc. Sprzedaż w kraju była z kolei mniejsza o 73 proc., a łączna o 26 proc. i wyniosła 3,56 mln sztuk. Sytuację ma uratować nowe auto hybrydowe, które trafi na rynek pod koniec 2011 r. Ekologiczny Yaris ma kosztować ok. 1,5 mln jenów (15,7 tys. dol.).

Toyota chce także powalczyć o poprawę swojego wizerunku. Zapowiedziała utworzenie dwóch nowych firm do nadzorowania komunikacji zewnętrznej w Japonii i do koordynowania międzynarodowej działalności medialnej. Nowe spółki powstaną w październiku i grudniu, a zaczną działać od stycznia. Pierwsza zajmie się reklamą, kampaniami informacyjnymi i ankietowaniem konsumentów w kraju. Druga będzie wspierać i koordynować działalność międzynarodowego marketingu Toyoty.

Druga w Japonii Honda zmniejszyła produkcję o 34 proc., do 1,32 mln sztuk (w Europie o 86 proc., w USA o 40 proc.), a Nissan o 40 proc., do 1,1 mln szt. Sprzedaż tego koncernu na świecie zmalała o 23 proc., do 1,55 mln pojazdów. Mazda wyprodukowała 382,9 tys. aut (-45,9 proc.), a Mitsubishi Motors zmniejszyła produkcję o 55,9 proc., do 306 tys., i eksport z Japonii o 76 proc.