Volkswagen wciska gaz do dechy

Gdyby to tylko było możliwe światowe koncerny samochodowe pomalowałyby na zielono cały teren frankfurckiego Salonu Samochodowego

Publikacja: 15.09.2009 15:40

Volkswagen wciska gaz do dechy

Foto: AFP

[link=http://www.rp.pl/artykul/363885_Opel_to_temat_numer_jeden_we_Frankfurcie.html]Opel to temat numer jeden we Frankfurcie[/link]

Każdy chwali się najnowszymi osiągnięciami w technologiach produkcji aut hybrydowych i zasilanych energią elektryczną.

Ale i wszyscy szefowie firm liczących się w światowej motoryzacji nie mają wątpliwości: kryzys się jeszcze nie skończył. - Może tylko gorzej już nie będzie - powiedział dziennikarzom prezes Volkswagena, Martin Winterkorn z nietypowym dla siebie brakiem pewności w głosie. - Możemy próbować spojrzeć w przyszłość z ostrożnym optymizmem - dodał.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/artykul/363872_Gliwice_kluczowe_dla_Nowego_Opla.html]Ekskluzywny wywiad z Hansem Demantem, prezesem Opla, m.in. o przyszłości gliwickich zakładów koncernu[/link][/wyimek]

Nikt nie ma wątpliwości,że czasy wielkich paliwożernych aut minęły bezpowrotnie. Jeśli dzisiaj we Frankfurcie ktoś je wystawia, to raczej z tyłu i bez specjalnych fanfar. Po terenie jeżdżą najnowsze modele BMW, a każde z nich ma na boku wypisane średnie zużycie paliwa na 100 km. Nie widziałam liczby wyższej, niż 4,9 litra. Dostawcze auta Opla pomalowane są na niebiesko z „rzucikiem” wodnych bąbelków - to oznaczenie napędu wodorowego. Fiat ozdobił swoje stanowisko fotografiami dzieci rysujących kwiaty i łąki - na dowód, że rozwój motoryzacji w przyszłości wcale nie musi być zagrożeniem dla normalnego życia.

Producenci wierzą,że zmęczeni kryzysem klienci będą chcieli przesiąść się w bardziej ekologiczne modele.

Wiceprezes Toyoty, Andrea Formica ma nadzieję,że właśnie takie modele będą wspierane w programach złomowania. - Oczekujemy, że sprzedaż aut z dopłatami z budżetów krajów europejskich nie skończy się w tym roku - powiedział „Rz” odpowiedzialny m.in za sprzedaż Andrea Formica, wiceprezes Toyota Motor Europe.

Jego zdaniem nie jest wykluczone, że taki program pojawi się również w Niemczech, tyle że z pewnością nie przed planowanymi na 27 września wyborami powszechnymi. Jego prognozy na przyszły rok są jednak mało optymistyczne, sprzedaż po prostu nie będzie rosła.

Prezesi jeden po drugim zapewniają, że zejście z emisją dwutlenku węgla poniżej 100 gram na kilometr to żaden problem. Carl-Peter Forster, prezes General Motors Europe prezentując Opla Amperę zachęca do kupowania aut napędzanych energią z gniazdka elektrycznego. To także jeden z niewielu modeli aut, które nie zmieniły swojego wyglądu od czasu pojawienia się w formie konceptu.

Dynamiczne i potężne auto prezentowane tu we Frankfurcie z towarzyszeniem huku grzmotów i światłem błyskawic to obok produkowanego w polskich Gliwicach i brytyjskim Ellesmere Port wielka nadzieja koncernu.

Prezes Volkswagena, Martin Winterkorn nie traci ani chwili,żeby udowodnić swoją dominację na rynku europejskim. Po przejęciu Porsche zapowiada dołączenie do swojej „stajni” kolejnych dwóch marek. Nie podał ich nazw, ale tajemnicą poliszynela jest to, że jedną z nich będzie Suzuki.

- Już teraz mamy nie tylko największy portfel marek, ale i nasze auta są najlepsze na rynku - chwalił się Winterkorn. Jego zdaniem potrzeba będzie 8 lat, aby VW stał się globalnym liderem motoryzacji. - Właśnie przyciskamy gaz do dechy - powiedział.

Kryzys rzeczywiście był jak dotychczas dla niemieckiej marki wyjątkowo łaskawy. W tym roku udało się koncernowi osiągnąć dwucyfrowy udział w rynku ( 11,7 proc.), a sprzedaż zmniejszyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem jedynie o 2,1 proc, podczas gdy cały rynek skurczył się o 14 proc.

Jak na razie jednak VW pozostaje na liście światowych liderów daleko za Toyotą,która ma nadzieję w tym roku sprzedać 7,3 mln aut. Zeszłoroczna sprzedaż VW, to 6,3 mln. Shigeru Hayakawa,z Toyota Motor Corporation nie ukrywa,że japoński koncern nie jest zainteresowany rywalizacją na sztuki i procenty. - Nas interesuje przede wszystkim jakość aut, jakie wpuszczamy na rynek - tłumaczy

[link=http://www.rp.pl/artykul/363885_Opel_to_temat_numer_jeden_we_Frankfurcie.html]Opel to temat numer jeden we Frankfurcie[/link]

Każdy chwali się najnowszymi osiągnięciami w technologiach produkcji aut hybrydowych i zasilanych energią elektryczną.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej