Stock dystansuje konkurentów

Zmiana lidera na rynku wódki. Dobra marka przynosi zyski

Aktualizacja: 26.09.2009 13:33 Publikacja: 26.09.2009 04:40

Stock Polska jest również producentem Wódki Żołądkowej Gorzkiej

Stock Polska jest również producentem Wódki Żołądkowej Gorzkiej

Foto: www.stock-polska.pl

– Od stycznia 2009 r. nasza sprzedaż zwiększyła się o ok. 80 proc. Zakładamy, że taką dynamikę osiągniemy także w ciągu całego roku – cieszy się Marek Malinowski, prezes firmy Stock Polska, będącej częścią Stock Spirits, czołowego producenta alkoholi w Europie Centralnej. W 2009 r. przychody firmy powinny wynieść ok. 550 mln zł. W 2008 r. przekroczyły nieco 300 mln zł.

Stock Polska idzie jak burza, mimo że w Polsce, m.in. z powodu podwyżki akcyzy, spada popyt na wódkę. Szacuje się, że w pierwszym półroczu zmniejszył się on o ponad 10 proc. – Według firmy Nielsen w połowie tego roku wysunęliśmy się na pozycję lidera polskiego rynku wódki – wyjaśnia Malinowski.

Tak szybką ekspansję Stock Polska zawdzięcza przede wszystkim marce Czysta de Luxe. Według Nielsena to obecnie najpopularniejsza czysta wódka w Polsce. Firma wprowadziła ją na rynek pod koniec 2007 r. Jej udziały wynosiły wówczas ok. 11 proc. Dawało jej to czwarte miejsce na polskim rynku wódki.

W branży spekuluje się, że ekspansja Stock Polska to dowód na to, że właściciel firmy, amerykański fundusz Oaktree Capital Management, zamierza w najbliższym czasie wystawić ją na sprzedaż. Kiedy w 2006 r. kupował spółkę, wówczas jeszcze Polmos Lublin, zaznaczył, że będzie chciał się pozbyć jej udziałów po trzech – pięciu latach.

Marek Malinowski zaprzecza, że fundusz przygotowuje się do szybkiej sprzedaży Stock Polska. – Scenariusz, który zakładał sprzedaż firmy w ciągu trzech – pięciu lat, jest już nieaktualny. Właściciel bierze pod uwagę nowy, dłuższy termin wyjścia – mówi Malinowski. Dodaje, że obecne warunki rynkowe nie sprzyjają sprzedaży firmy. Ale nie jest to jedyny powód zmiany scenariusza. Oaktree chciałby przyłączyć do Stock Spirits jeszcze jednego lub dwóch producentów alkoholu w Europie Centralnej.

W Polsce, która jest największym rynkiem Stock Spirits, akwizycje nie są brane pod uwagę. Malinowski zaprzecza także, że Stock Polska oraz jego właściciel byli kiedykolwiek zainteresowani przejęciem spółki Belvedere czy też jej flagowej marki wódki Sobieski. Chęć wrogiego przejęcia konkurent ten zarzucił im wiosną tego roku.

Stock produkuje nie tylko wódki, ale także potrzebny do ich wytworzenia spirytus. Instalacja do jego rektyfikacji, którą zbudował cztery lata temu, już mu nie wystarcza. Właśnie rozpoczął budowę kolejnej. Ma zacząć działać na przełomie kwietnia i maja 2010 r. Marek Malinowski nie zdradza, ile kosztuje nowa instalacja. Wyjaśnia jedynie, że pozostałe inwestycje w lubelskim zakładzie kosztowały w tym roku ok. 50 mln zł. Podobną kwotę firma zamierza wydać także w przyszłym roku.

Tymczasem Stock Polska nie powiedział ostatniego słowa. Dwa tygodnie temu wprowadził na rynek wódkę Stock Prestige zaliczaną do kategorii premium. Jej bezpośrednimi konkurentami są wódki Wyborowa, Bols i Sobieski. – Dajemy sobie półtora roku, aby zająć w tym segmencie trzecie lub czwarte miejsce – zapowiada Marek Malinowski.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca