– Od stycznia 2009 r. nasza sprzedaż zwiększyła się o ok. 80 proc. Zakładamy, że taką dynamikę osiągniemy także w ciągu całego roku – cieszy się Marek Malinowski, prezes firmy Stock Polska, będącej częścią Stock Spirits, czołowego producenta alkoholi w Europie Centralnej. W 2009 r. przychody firmy powinny wynieść ok. 550 mln zł. W 2008 r. przekroczyły nieco 300 mln zł.
Stock Polska idzie jak burza, mimo że w Polsce, m.in. z powodu podwyżki akcyzy, spada popyt na wódkę. Szacuje się, że w pierwszym półroczu zmniejszył się on o ponad 10 proc. – Według firmy Nielsen w połowie tego roku wysunęliśmy się na pozycję lidera polskiego rynku wódki – wyjaśnia Malinowski.
Tak szybką ekspansję Stock Polska zawdzięcza przede wszystkim marce Czysta de Luxe. Według Nielsena to obecnie najpopularniejsza czysta wódka w Polsce. Firma wprowadziła ją na rynek pod koniec 2007 r. Jej udziały wynosiły wówczas ok. 11 proc. Dawało jej to czwarte miejsce na polskim rynku wódki.
W branży spekuluje się, że ekspansja Stock Polska to dowód na to, że właściciel firmy, amerykański fundusz Oaktree Capital Management, zamierza w najbliższym czasie wystawić ją na sprzedaż. Kiedy w 2006 r. kupował spółkę, wówczas jeszcze Polmos Lublin, zaznaczył, że będzie chciał się pozbyć jej udziałów po trzech – pięciu latach.
Marek Malinowski zaprzecza, że fundusz przygotowuje się do szybkiej sprzedaży Stock Polska. – Scenariusz, który zakładał sprzedaż firmy w ciągu trzech – pięciu lat, jest już nieaktualny. Właściciel bierze pod uwagę nowy, dłuższy termin wyjścia – mówi Malinowski. Dodaje, że obecne warunki rynkowe nie sprzyjają sprzedaży firmy. Ale nie jest to jedyny powód zmiany scenariusza. Oaktree chciałby przyłączyć do Stock Spirits jeszcze jednego lub dwóch producentów alkoholu w Europie Centralnej.