Do końca roku ma zostać ogłoszonych jeszcze kilkadziesiąt kontraktów, jednak o małej wartości. Wszystkie będą warte ok. 3 mld zł – szacuje Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA.
Do 2013 r. wartość kontraktów PKP PLK na modernizację torów ma wynieść ok. 30 mld zł. Po te pieniądze zgłasza się coraz więcej firm, które wcześniej nie interesowały się koleją.
– Obecnie główni gracze na tym rynku to Trakcja Polska, czeski Tchas, Ferroco i PRK Kraków czy TorPol – mówi Łukasz Rosiński. – Do gry wchodzą firmy, które do tej pory specjalizowały się w budowie dróg, takie jak Skanska czy Budimex.
– Po stronie wykonawców obserwujemy wzrost potencjału wykonawczego – przyznaje Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zlecenia PKP PLK jednak nie zawsze trafiają do spółki, która złoży najtańszą ofertę. Tak stało się w przypadku wartego ponad 470 mln zł kontraktu na modernizację torów na linii między Gdynią a Warszawą na wysokości Ciechanowa. – Umowę dostał Tchas, mimo że Trakcja złożyła niższą ofertę. Teraz Trakcja realizuje część tego kontraktu za ok. 140 mln zł jako podwykonawca. Tchas ma marże – podsumowuje Rosiński.