Mowa o budowie i późniejszym utrzymaniu przez okres trwania koncesji odcinka między Świeckiem a Nowym Tomyślem.

Inwestycja jest realizowana na podstawie koncesji przyznanej w 1997 roku. Budowa 105,9 km trasy z betonu ma kosztować 1,54 mld euro. Środki na inwestycje mają pochodzić głównie z kredytów. Autostrada Wielkopolska SA ma przez okres trwania koncesji otrzymywać z Krajowego Funduszu Drogowego tzw. opłatę za dostępność. Po 30 latach trasa przejdzie na własność państwa.

Budowa ma się rozpocząć na wiosnę 2010 roku i potrwać do 2012 r. W razie zwiększonych kosztów utrzymania i remontów autostrady spółka Autostrada Wielkopolska może oczekiwać zwrotu z tych samych publicznych środków KFD.

Komisja uznała, że korzyść finansowa, jaką odniesie spółka, jest proporcjonalna i konieczna. Uznała tym samym pomoc za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Bruksela upewniła się, że inwestycja nie koliduje z ochroną wilków. By umożliwić migrację tych zwierząt zostaną zbudowane dodatkowe przejścia. KE zapowiedziała, że będzie dalej sprawdzać czy przy realizacji tego projektu przestrzegamy prawa ochrony środowiska.