Zlikwidować PKP PLK

- Czy awantura między zarządcą torów i przewoźnikami była nieunikniona? - pytamy Macieja Radziwiłła, prezesa Trakcji Polskiej

Aktualizacja: 21.05.2010 11:22 Publikacja: 21.05.2010 02:47

[b]"Rz:"[/b] Czy awantura między zarządcą torów i przewoźnikami była nieunikniona?

[b]Maciej Radziwiłł:[/b] Nie dziwię się, że PKP PLK stara się odzyskać swoje należności. To obowiązek zarządu każdej spółki akcyjnej.

W przypadku infrastruktury kolejowej problemem jest to, że zupełnie nie sprawdzają się zasady komercyjne. Okresy zwrotu inwestycji są zbyt długie, by były atrakcyjne dla prywatnych przedsiębiorców.

[b]Czy wydzielenie PKP PLK z grupy PKP rozwiąże część problemów?[/b]

Szykowane wydzielenie jest dobrą sprawą. Ja jednak poszedłbym jeszcze dalej – należałoby tę spółkę zlikwidować i przekształcić w agencję rządową. Problemy się skończą, kiedy inwestycje w tory i koszty dostępu do nich będą sprawą polityczną, a nie biznesową.

[b]Jest sposób, by zapobiec podobnym wydarzeniom w przyszłości? [/b]

PKP Polskie Linie Kolejowe to spółka prawa handlowego, a zarządzanie torami powinno być sprawą polityczną. Zarząd PKP PLK działa na skrzyżowaniu przepisów o instytucjach publicznych i kodeksu spółek handlowych. Zarządca torów powinien być agencją rządową – tak jak zarządzająca drogami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Spółka prawa handlowego powinna przynosić zyski. Infrastruktura przynosi straty i państwo powinno się z tym pogodzić. Niekoniecznie 100 proc. bieżących kosztów spółki powinno być pokrywane z opłat pobieranych przez przewoźników. Większą rolę w zakresie finansowania spółki powinno wziąć na siebie państwo.

[b]"Rz:"[/b] Czy awantura między zarządcą torów i przewoźnikami była nieunikniona?

[b]Maciej Radziwiłł:[/b] Nie dziwię się, że PKP PLK stara się odzyskać swoje należności. To obowiązek zarządu każdej spółki akcyjnej.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Potężna awaria ChatGPT. Internauci na całym świecie zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Biznes
Kwintyliony dolarów od Google nie dla rosyjskiej propagandy
Biznes
Nowe unijne dopłaty mogą rozruszać rynek samochodów elektrycznych
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA inwestują 500 mld w AI, Orban blokuje sankcje na Rosję
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
500 miliardów dolarów na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego