Lekki czołg obroni Łabędy

Pierwszy od lat, zaprojektowany od postaw w kraju, gąsienicowy pojazd pancerny zbudują gliwicki OBRUM i zbrojeniowe zakłady w Łabędach

Aktualizacja: 31.05.2010 02:29 Publikacja: 30.05.2010 18:24

Lekki czołg został zaprojektowany w należącym do Bumaru gliwickim Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządz

Lekki czołg został zaprojektowany w należącym do Bumaru gliwickim Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych

Foto: Materiały Producenta

Nowy, lekki czołg armia będzie mogła zobaczyć jeszcze w tym roku. — MON z uwagą przygląda się powstawaniu tego projektu. Resort czeka na prezentację prototypu, który powinien się pojawić do targów obronnych w Kielcach we wrześniu tego roku — zapewnia Marcin Idzik, wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych. — Taka wielozadaniowa platforma bojowa, którą można łatwo adaptować do różnych celów, przekształcić w uzbrojony transporter opancerzony, wóz dowodzenia, pojazd zwiadowczy, inżynieryjny czy ratowniczo-techniczny, a nawet w niszczyciela czołgów, jest dziś wojsku potrzebna — twierdzi Grzegorz Hołdanowicz, szef fachowego pisma Raport WTO. Nowy pojazd jest zgodny z światowymi trendami w rozwoju pancernego oręża: wyznacza je najnowszy, niemiecki, gąsienicowy, potężny transporter Puma, tym samym śladem idą Amerykanie.

[srodtytul]Nadzieja w restrukturyzacji[/srodtytul]

Nowy polski wóz bojowy jest nadzieją pancernych Zakładów Mechanicznych Bumar w Łabędach. Gliwicka firma, która zrobiła dotąd ponad 4 tysiące gąsienicowych pojazdów dla wojska i jeszcze niedawno zatrudniała 2,8 tys. pracowników, po zrealizowaniu kontraktu malajskiego już nie produkuje nowych czołgów. Przechodzi natomiast głęboką restrukturyzację zatrudnienia, finansów i majątku.

[wyimek][b]2,6 mld [/b]zł wyniosły w 2009 r. obroty spółki Bumar[/wyimek]

Rzecznik Bumaru Monika Koniecko informuje, że w wyniku reformy na Śląsku powstanie gliwickie centrum broni pancernej a w miejsce 13 spółek powstaną trzy centra: produkcji specjalnej, produkcji cywilnej oraz kooperacyjne. Nowy pojazd ma kluczowe znaczenie dla rozwoju pancernej spółki, która już robi wieże bojowe dla Rosomaków, podwozia armatohaubic Krab i w tym roku rozpocznie wreszcie remonty czołgów eksploatowanych przez armię. — W najbliższych dwóch latach MON przeznaczy 70 mln zł na niezbędne naprawy kilkudziesięciu pojazdów — informuje rzecznik MON Janusz Sejmej. Zastrzyk nowych zleceń ma dać czas gliwickiej firmie na dokończenie restrukturyzacji.

[srodtytul]Polska puma[/srodtytul]

Lekki czołg, zaprojektowany w należącym do Bumaru gliwickim Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych, mimo wagi przekraczającej 30 ton będzie można przerzucać drogą powietrzną. Solidny napęd wozu pozwoli mu rozwijać prędkość 80 km/godz. — Budujemy nowoczesny pojazd z wieloma własnymi rozwiązaniami, takimi jak: napęd wieży, oryginalne układy chłodzenia, zawieszenia czy potężny startogenerator. Niektórymi gliwickimi innowacyjnymi patentami już zainteresowani są Niemcy — chcieliby je wykorzystać przy modernizacji najnowszych wersji czołgów Leopard — mówi Bogdan Szukalski, dyrektor ds. produkcji i handlu w OBRUM. Silnik polskiej pumy pochodzi z importu, inżynierowie z Gliwickiego ośrodka kupują też za granicą najnowsze potrzebna agregaty. — Integracja najlepszych urządzeń różnych producentów w nowych konstrukcjach wojskowych, to normalna praktyka — mówi dyr. Szukalski. Lekki czołg z Gliwic byłby więc np. wyposażony w wieżę bojową szwajcarskiej firmy Ruag z armatą 120 mm.

[ramka] Do Grupy Bumar należy 26 spółek polskiego przemysłu obronnego, cywilnego i o profilu handlowym. Obroty spółki dominującej Bumar sp. z o. o. wyniosły w 2009 roku 2,6 mld złotych. [/ramka]

Nowy, lekki czołg armia będzie mogła zobaczyć jeszcze w tym roku. — MON z uwagą przygląda się powstawaniu tego projektu. Resort czeka na prezentację prototypu, który powinien się pojawić do targów obronnych w Kielcach we wrześniu tego roku — zapewnia Marcin Idzik, wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych. — Taka wielozadaniowa platforma bojowa, którą można łatwo adaptować do różnych celów, przekształcić w uzbrojony transporter opancerzony, wóz dowodzenia, pojazd zwiadowczy, inżynieryjny czy ratowniczo-techniczny, a nawet w niszczyciela czołgów, jest dziś wojsku potrzebna — twierdzi Grzegorz Hołdanowicz, szef fachowego pisma Raport WTO. Nowy pojazd jest zgodny z światowymi trendami w rozwoju pancernego oręża: wyznacza je najnowszy, niemiecki, gąsienicowy, potężny transporter Puma, tym samym śladem idą Amerykanie.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca