W tym roku będzie to ponad 1,7 mld zł. Sprzedaż mrożonek powinna rosnąć co najmniej do 2015 r. Analitycy Euromonitora prognozują, że jej wartość przekroczy wówczas 2 mld zł.
Obecnie najbardziej popularne są mrożonki na bazie warzyw. Euromonitor podaje, że w 2010 r. statystyczny Polak kupi 1,1 kg tych produktów, co stanowi około jednej czwartej wszystkich zamrożonych dań. Nielsen policzył, że od czerwca 2009 r. do połowy 2010 r. nasze wydatki na mrożonki na bazie warzyw i owoców zwiększyły się o 11 proc. Wielkość ich sprzedaży urosła w tym czasie o 5 proc. Liderem tego segmentu, którego wartość branża wycenia na ok. 400 mln zł, od lat jest Hortex. Obecnie udziały tej firmy wynoszą 43 proc.
Wzrost sprzedaży mrożonek kusi także sieci handlowe, które konkurują między sobą na marki własne. W segmencie dań gotowych na bazie mąki i ziemniaków, którego liderem jest Iglotex, udział marek własnych wynosi ok. 30 proc. Jeszcze dwa lata temu był na poziomie 22 proc. – Oprócz spowolnienia gospodarczego powodem zyskiwania udziałów przez marki własne jest rozdrobnienie rynku oraz słabość marek, w których wizerunek producenci nie inwestują – uważa Joanna Bancerowska, rzecznik Agros Novej, sprzedającej mrożone dania gotowe, m.in. Elbro.
[wyimek]1,1 kilograma mrożonych warzyw kupi w tym roku statystyczny Polak [/wyimek]
Już od dłuższego czasu eksperci wskazywali, że rynek czeka konsolidacja. W tym roku te przewidywania przybrały realny wymiar. Właściciela zmienił producent i dystrybutor mrożonek, Iglokrak. Kupił go czeski fundusz Penta. Rafał Sosna, dyrektor inwestycyjny Penty w Polsce, podkreśla, że jest to pierwszy krok funduszu w kierunku konsolidacji rynku. Prawdopodobnie kolejnym będzie połączenie Iglokraka z Igloteksem. Wniosek w tej sprawie w ubiegłym tygodniu trafił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli do fuzji dojdzie, powstanie podmiot o rocznych przychodach rzędu 700 – 800 mln zł.