Reklama
Rozwiń

Cegielski sprzedaje Fabrykę Silników Agregatowych

Poznański zakład H.Cegielski sprzedaje spółkę-córkę Fabrykę Silników Agregatowych za 115 mln zł. Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 listopada

Publikacja: 20.09.2010 18:24

Cegielski sprzedaje Fabrykę Silników Agregatowych

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

– Jest spore zainteresowanie spółką, oglądało ją 9 potencjalnych inwestorów – mówi „Rz” Jarosław Lazurko, prezes Cegielskiego. – Nad zakupem zastanawiają się 4 poważne podmioty, w tym jeden zagraniczny. Środki ze sprzedaży FSA trafią na spłatę długów głównej spółki H.Cegielski Poznań SA i na inwestycje w nowe projekty, zwłaszcza energetyczne, które rozwija ta firma w ramach restrukturyzacji.

Fabryka Silników Agregatowych, „trzecia noga” zakładu, produkuje zespoły prądotwórcze oparte o czterosuwowe silniki wysokoprężne i silniki napędzane gazem. W ostatnich trzech latach, sprzedawana spółka, zatrudniająca ok. 270 pracowników, miała zysk netto po około 10 mln zł. W 2009 r. wypracowała 100 mln zł przychodów.

Fabryka Silników Agregatowych i Trakcyjnych, zgodnie z przyjętym we wrześniu 2009 r. programem restrukturyzacji miała zostać połączona z główną spółką HCP, wytwarzającą silniki okrętowe.

Protestowali przeciw temu pracownicy fabryki agregatów, twierdząc, że to pogorszy ich sytuację, bo główny zakład jest w najgorszej kondycji ze wszystkich spółek grupy. Dlatego zarząd postanowił dać sobie pół roku na znalezienie ewentualnego inwestora i dopiero gdy to się nie uda, przeprowadzić konsolidację.

- FSA potrzebuje inwestora branżowego, a dla nas środki z tej transakcji pozwolą sfinansować dług – mówi „Rz” prezes Lazurko. – Zamknięcie transakcji przewidujemy na przełom 2010 i 2011 r., bo potrzebna jest na nią zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz główna spółka musi najpierw wnieść aportem 36 mln zł za dzierżawiony majątek, co pozwoli podnieść kapitał – dodaje.

Program restrukturyzacji zakłada, że główny zakład Cegielskiego, który nie ma żadnych zamówień na silniki okrętowe na 2010 r., będzie dywersyfikować działalność.

– Ma technologię do produkcji dużych konstrukcji stalowych i dmuchaw wysokiej jakości stosowanych w oczyszczalniach ścieków. A silniki mogą znaleźć zastosowanie w energetyce, lokalnych elektrowniach o mocy np. 4 MW – mówi prezes Lazurko.

Zarząd liczy, że do prywatyzacji głównej części HCP dojdzie w 2012 r. „Druga noga” Cegielskiego – Fabryka Pojazdów Szynowych – trafiła do Agencji Rozwoju Przemysłu, która zajmuje się jej restrukturyzacją.

Gdyby Cegielski już dwa lata temu nie borykał się z kłopotami finansowymi, mógłby hucznie obchodzić dziesięciolecie przygotowań do prywatyzacji. Rząd SLD w 2005 r. planował połączenie zakładu ze stoczniami w grupę pod nazwą – nomen omen – Polskie Stocznie (tak samo niedoszły inwestor z Antyli ochrzcił spółkę, do której miał wnieść wylicytowany majątek stoczni w Gdyni i Szczecinie). Całość miała trafić do inwestora branżowego.

Za rządów PiS producent silników miał nawet debiutować na giełdzie. W całości, bo ówczesne kierownictwo resortu skarbu nie chciało sprzedać Cegielskiego w kawałkach, twierdząc, że tylko utrzymanie wszystkich „trzech nóg” zakładu zapewni mu rozwój i uniezależni od wahań koniunktury w poszczególnych branżach. W 2007 r. pojawiło się kilka ofert na zakup Fabryki Pojazdów Szynowych, ale ministerstwo uznało je za niesatysfakcjonujące.

Cegielski popadł w tarapaty nie tylko na skutek likwidacji stoczni w Gdyni i Szczecinie. Przyczynili się do nich też inni kontrahenci – m.in. stocznie niemieckie, które stanęły w lipcu 2009 r.

– Jest spore zainteresowanie spółką, oglądało ją 9 potencjalnych inwestorów – mówi „Rz” Jarosław Lazurko, prezes Cegielskiego. – Nad zakupem zastanawiają się 4 poważne podmioty, w tym jeden zagraniczny. Środki ze sprzedaży FSA trafią na spłatę długów głównej spółki H.Cegielski Poznań SA i na inwestycje w nowe projekty, zwłaszcza energetyczne, które rozwija ta firma w ramach restrukturyzacji.

Fabryka Silników Agregatowych, „trzecia noga” zakładu, produkuje zespoły prądotwórcze oparte o czterosuwowe silniki wysokoprężne i silniki napędzane gazem. W ostatnich trzech latach, sprzedawana spółka, zatrudniająca ok. 270 pracowników, miała zysk netto po około 10 mln zł. W 2009 r. wypracowała 100 mln zł przychodów.

Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI