Coraz szybciej przybywa nowych aut. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do końca września zarejestrowano w Polsce 214,7 tys. samochodów osobowych. To wynik o prawie 10 proc. lepszy niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Sprzedaż podkręca popyt na auta z kratką: w samym wrześniu zarejestrowano ich 7,3 tys. To z kolei o 38 proc. więcej niż w sierpniu. W najbliższych tygodniach dynamika sprzedaży i rejestracji aut okratkowanych będzie się jeszcze zwiększać, gdyż przedsiębiorcom pozostały już niecałe trzy miesiące na skorzystanie z możliwości odliczenia przy zakupie samochodu 22-proc. VAT.
Liderem sprzedaży samochodów osobowych w Polsce pozostaje Skoda. Od początku roku do końca września czeska marka sprzedała prawie 27 tys. samochodów, co daje jej prawie 12-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu jest Fiat (19,2 tys. sprzedanych aut), na trzecim Volkswagen (19,1 tys.).
Wszystkie te firmy odnotowały jednak spadki. Największy Fiat – przeszło 22 proc., co jest efektem słabnącego zainteresowania sztandarowym produktem tyskiej fabryki, pandą, której nowa generacja będzie od przyszłego roku produkowana we Włoszech. Mocno spadła także piąta w rankingu sprzedaży Toyota (o przeszło 18 proc.).
W pierwszej dziesiątce wzrost odnotowało natomiast czterech importerów: Renault, Kia, Peugeot i Hyundai. Największy skok odnotował Peugeot: w ciągu trzech kwartałów zwiększył sprzedaż w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 11 proc., do 10,1 tys. sztuk.