Pendolino, czyli dziwny zakup PKP InterCity

Zakup 20 składów Pendolino bez wychylnego pudła to błąd - ostrzegają kolejowi eksperci. Z udziału w przetargu zrezygnowali wszyscy producenci taboru poza francuskim Alstomem

Publikacja: 10.12.2010 03:25

Pendolino rozpędzą się w Polsce najwyżej do 160 km/h. Mogłyby jeździć szybciej, gdybyśmy kupili inną

Pendolino rozpędzą się w Polsce najwyżej do 160 km/h. Mogłyby jeździć szybciej, gdybyśmy kupili inną wersję pociągu

Foto: Bloomberg

Koszt 20 pociągów Pendolino na trasę z Trójmiasta przez Warszawę do Krakowa i Katowic to 430 mln euro. Koszty ich utrzymania przez 15 lat sięgną jednak astronomicznej kwoty 240 mln euro. Poza tym, na trasie z Warszawy do Gdańska Pendolino rozpędza się najwyżej do 160 km/godz. Gdyby zostały wyposażone w system wychylnego pudła (pozwala pokonywać zakręty o 35 proc. szybciej niż tradycyjne pociągi), na odcinku Działdowo-Iława-Malbork mogłyby osiągnąć do 200 km/godz. Nasz wczorajszy tekst o braku w Pendolino dla PKP InterCity wychylnego pudła wywołał burzę.

Za tę samą cenę można kupić co najmniej dwa razy więcej nowoczesnych pociągów jeżdżących 160 km/godz., które będą dostosowane do polskiej infrastruktury i tańsze w obsłudze – mówi analityk rynku kolejowego Jakub Majewski.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR nazywa pomysł zakupu Pendolino bez wychylnego pudła "kolejową farsą". Pendolino to po włosku "wahadełko". Na specjalistycznych forach można wyczytać opinie, że Pendolino bez wychylnego pudła jest jak odrzutowiec Harrier bez pionowego startu i lądowania.

-Trwająca obecnie modernizacja linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni pochłonie ok. 10 mld zł. Studium wykonalności zakładało, że będą tędy jeździć pociągi z wychylnym pudłem - przypomina Adrian Furgalski.

W przetargu przyznawane były dodatkowe punkty za wychylne pudło. Ten system podnosi jednak koszty produkcji o 10 proc. Alstomowi nie opłacało się go oferować, bo złożył ofertę jako jedyny. Z walki o kontrakt wycofali się: włoski Ansaldo-Breda (miał startować w konsorcjum z polskim Newagiem Nowy Sącz), kanadyjsko-francuski Bombardier (obiecał współpracę przy produkcji z bydgoską PESĄ) i niemiecki Siemens.

Już podczas wrześniowych targów InnoTrans w Berlinie większość producentów sugerowała, że w przetargu udziału nie weźmie. Powód – niepewne źródła finansowania inwestycji. Dopiero po otwarciu ofert Ministerstwo Infrastruktury podpisało 10-letnią umowę przewozową z PKP InterCity, która będzie poręczeniem kredytu z EBI. Prezes Alstom Italia Emilio Gallocchio przyznał w rozmowie z "Rz", że jego koncern pomaga PKP w rozmowach z EBI.

-Nie rozumiem wątpliwości w sprawie oferty dla Polski. Sprzedaliśmy do Chin 60 Pendolino bez wychylnego pudła - mówi Emilio Gallocchio.

Chińczycy kupują jednak pociągi z pełnym transferem technologii. Jeśli Alstom udostępnił im wariant bez wychylnego pudła, pozostawił sobie wyłączność na produkcję systemu. Po Włoszech, Szwajcarii, Portugalii, Finlandii, Czechach i Słowenii jeżdżą Pendolino z wychylnym pudłem.

Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego