W centrum Warszawy podziwiać mogliśmy dzisiaj instalacje przedstawiającą wywrócony do góry nogami wózek sklepowy będący klatką dla uwięzionych w nim osób. W ten sposób chciano zasygnalizować los wielu ludzi na świecie, którzy stali się ofiarami zmuszania do pracy przymusowej. Wytworzone przez nich towary często trafiają potem na półki sklepowe sklepów Europy.

Kampania społeczna „kupuj odpowiedzialnie” skierowana jest do konsumentów i przeprowadzana jest po, to by to właśnie kupujący zwracali uwagę skąd pochodzą produkty, które nabywają. – Chcemy, aby ludzie mieli świadomość, że kupując dany produkt wspierają sposób, w jaki został on wyprodukowany. Jeżeli jest rezultatem czyjejś pracy przymusowej, to znaczy, że kupując ten produkt zachęcamy producenta do kontynuowania wyzysku i nieświadomie go wspieramy. – mówi Anna Rostocka, dyrektor biura IOM w Warszawie.

Według szacunków organizacji 7,4 mln ludzi jest wykorzystywanych do pracy przymusowej. 1,1 mln spośród nich, to ofiary handlu ludźmi. Większość z nich do ludzie zmuszeni do pracy w rolnictwie oraz przy produkcji żywności oraz ubrań.