W 2011 r. sprzedaż piwa zmaleje o ok. 1 proc.

W tym roku po raz kolejny może spaść sprzedaż branży piwnej. Kłopoty nie dotyczą regionalnych producentów

Publikacja: 14.01.2011 02:37

Kupujemy mniej piwa

Kupujemy mniej piwa

Foto: Rzeczpospolita

– Nie należy się spodziewać, że 2011 rok przyniesie wyraźne ożywienie na polskim rynku piwa – obawia się Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, lidera krajowej branży produkującego m.in. piwo Tyskie.

Do zwiększenia zakupów może zniechęcić nas m.in. wzrost cen spowodowany podwyżką VAT z 22 na 23 proc. Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku sprzedaż piwa w Polsce spadnie o 1,4 proc., w porównaniu z rokiem 2010, do niemal 32,5 mln hektolitrów. Nasze wydatki skurczą się o 1 proc., do ok. 19,4 mld zł.

Producenci piwa szacują, że w 2010 r. ich łączna sprzedaż na rynku krajowym mogła zmaleć o ok. 1 proc. Z danych firmy Nielsen wynika, że od grudnia 2009 r. do listopada 2010 r. wielkość sprzedaż piwa w Polsce (bez uwzględnienia gastronomii i sezonowych punktów sprzedaży) była o 0,5 proc. niższa niż w podobnym okresie rok wcześniej. Jej wartość zmalała o 0,8 proc.

Magdalena Piwkowska z Nielsena wyjaśnia, że negatywny wpływ na popyt w ubiegłym roku miały żałoba narodowa i powódź. Bardziej udane było dla branży lato. W czerwcu popyt wzrósł dzięki mundialowi, w lipcu browarom pomogły upały.

Ubiegły rok branża zakończyłaby na większym minusie, gdyby nie wzrost sprzedaży Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w Polsce. Firma nie zdradza wyników za 2010 r. Z danych Nielsena, do których dotarła „Rz”, wynika jednak, że w okresie od grudnia 2009 r. do listopada 2010 r. udziały Carlsberga w całym rynku przekroczyły 15 proc. Rok wcześniej były o 2 pkt proc. niższe.

O 1 pkt proc., do ok. 38,3 proc., zmalały udziały Kompanii Piwowarskiej. Z pierwszej trójki graczy najbardziej skutki spowolnienia odczuł wicelider. Udziały notowanej na GPW grupy Żywiec spadły z ok. 32 do nieco ponad 30 proc.

Znacznie lepiej niż duzi producenci poradziły sobie regionalne browary.

– Ich łączna sprzedaż mogła być o 5 – 10 proc. wyższa niż w 2009 r. – mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. Dodaje, że lokalne firmy, które specjalizują się w produkcji piw niestandardowych, m.in. niepasteryzowanych lub smakowych, mogły zanotować wzrost nawet dwucyfrowy.

Do coraz częstszego sięgania po piwa lokalne nie zniechęca nas nawet wysoka cena. – Średnia cena za litr piwa smakowego jest wyższa o ponad 2 zł, a pszenicznego prawie o 5 zł od piwa typu lager – ocenia Piwkowska.

Popularność piw niszowych zaczęła się w Polsce trzy lata temu. – Nie mamy już do czynienia z chwilową modą, ale trwałym trendem – uważa Olkowski. Jego zdaniem w ciągu pięciu, sześciu lat udział piw niestandardowych w całym rynku może ponownie sięgnąć 10 proc. (obecnie wynosi 3 – 4 proc.). Tyle wynosił do połowy lat 90. XX wieku, zanim polski rynek zdominowały międzynarodowe koncerny piwne.

– Nie należy się spodziewać, że 2011 rok przyniesie wyraźne ożywienie na polskim rynku piwa – obawia się Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, lidera krajowej branży produkującego m.in. piwo Tyskie.

Do zwiększenia zakupów może zniechęcić nas m.in. wzrost cen spowodowany podwyżką VAT z 22 na 23 proc. Według firmy badawczej Euromonitor International w tym roku sprzedaż piwa w Polsce spadnie o 1,4 proc., w porównaniu z rokiem 2010, do niemal 32,5 mln hektolitrów. Nasze wydatki skurczą się o 1 proc., do ok. 19,4 mld zł.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca