Mikro auta dla nastolatków coraz popularniejsze

Coraz więcej osób zdaje egzaminy na prawo jazdy kategorii B1. Mogą do nich podejść nawet 16-latkowie. Dobrze sprzedają się lekkie auta, którymi za dwa lata będzie można jeździć od 14. roku życia.

Publikacja: 16.02.2011 10:54

Mikro auta dla nastolatków coraz popularniejsze

Foto: Materiały Producenta

W ubiegłym roku w Warszawie do egzaminu w kategorii B1 przystąpiły 262 osoby. – To 63 proc. więcej niż w 2009 roku – mówi Andrzej Szklarski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. – Całkiem duża jest też zdawalność – 56,3 proc. Zwłaszcza jeśli porównamy ją z wynikami w najpopularniejszej kategorii B, która od lat utrzymuje się na stałym poziomie – mniej niż 30 proc.

Prawo jazdy kategorii B1 upoważnia do jazdy autami trzy- lub czterokołowymi, ważącymi nie więcej niż 550 kg.

– Coraz więcej szkół jazdy kupuje odpowiednie wozy, bo nastolatki nie chcą czekać na osiągnięcie pełnoletności – dodaje Szklarski.

Potwierdza to Włodzimierz Skowroński ze szkoły jazdy Imola. – Są chętni, ale trzeba pamiętać, że jest to raczej propozycja dla bardziej majętnych klientów, których stać na kupno takiej „odchudzonej” wersji samochodu.

Nowością są samochody jeszcze lżejsze – ważące 349 kg auta firmy Microcar, które oficjalnie zostały sklasyfikowane jako „pojazdy samochodowe”. – Tylko od stycznia sprzedaliśmy siedem takich samochodów – mówi Andrzej Klamczyński z firmy H&W, która importuje francuskie microcary. – To jedyne pojazdy tego typu, które mają homologację w Polsce, i jedyne, które są wyposażone w poduszkę powietrzną dla kierowcy.

Microcary wyglądają jak zwykłe miejskie samochody z tą różnicą, że mają zamontowane ograniczenie i mogą rozpędzić się do prędkości maksymalnej 45 km/godz. Wyposażone są w silniki Diesla o pojemności 500 cm sześc. i mocy 5,4 KM. – Auta są dwuosobowe, ale posiadają spory bagażnik, w którym bez problemu zmieści się wózek inwalidzki. Na Zachodzie takie pojazdy cieszą się dużym powodzeniem wśród osób niepełnosprawnych – dodaje Klamczyński.

Pojazdy nie są tanie: za microcara w promocyjnej cenie trzeba zapłacić 39 900 zł. Spala ok. 3,2 l na 100 km.

Na razie by jeździć microcarem, trzeba mieć ukończone 16 lat i prawo jazdy kategorii B1. W 2013 roku wystarczy mieć ukończone 14 lat i prawo jazdy kategorii AM (np. na trzykołowce czy quady), którą przewiduje znowelizowany właśnie kodeks drogowy.

Czy 14-latkowie nie będą zagrożeniem na drogach? – To kwestia dojrzałości, a nie wieku. Niestety, niedojrzali kierowcy zdarzają się, tak w wieku 14, 28, jak i 50 lat – ocenia Włodzimierz Skowroński z Imoli.

A szef WORD dodaje. – Trzeba pamiętać, że taki 14-latek będzie musiał znać przepisy ruchu drogowego i zdać egzamin teoretyczny i praktyczny – mówi Andrzej Szklarski. – A do tej pory np. quadami można było jeździć właściwie bez żadnych uprawnień.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki