Paryż ogranicza wjazd kopcących pojazdów

Mer Paryża Anne Hidalgo (PS), która domagała się pilnych działań w związku z nowym szczytem skażenia powietrza, dopięła swego: prefekt policji zakazał największym kopciuchom wjazdu do stolicy i bliskich przedmieść.

Aktualizacja: 27.02.2019 07:51 Publikacja: 27.02.2019 07:46

Paryż ogranicza wjazd kopcących pojazdów

Foto: Bloomberg

Władze miasta, zwłaszcza zastępca mera ds. transportu Christophe Najdovski, domagały się od ubiegłego tygodnia takiej decyzji —podjętej w styczniu 2017, lipcu i sierpniu 2018 w szczycie skażeń - ograniczającej emisję cząstek drobnych.

Prefekt policji, Michel Delpuech ogłosił w komunikacie, że ruch zróżnicowany (zakazu wjazdu przez pojazdy najbardziej skażające środowisko z winietką Crit'Air 4 lub 5) dotyczy od 27 lutego Paryża i gmin Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis i Val-de-Marne. Jedynie pojazdy z winietką 0 - 3 mogą kursować od godz. 5.30 rano do północy. Decyzja wynika z niekorzystnej prognozy instytucji badania jakości powietrza Airparif, która zapowiedziała emisję cząstek drobnych powyżej poziomu 50 mikrogramów na metr sześcienny mig/m3) — podał Reuter.

Z racji nietypowego ciepła o tej porze roku i uporczywego wyżu ten próg został przekroczony w ubiegłym tygodniu, w czwartek (74 mig/m3) i piątek (71 mig/m3), ale policja ograniczała się dotąd do zmniejszania limitu prędkości o 20 km/h na autostradach i drogach szybkiego ruchu w regionie Ile-de-France. Te ograniczenia utrzymano w mocy.

Ruch zróżnicowany w odróżnieniu od przemiennego (jednego dnia numery parzyste, następnego nieparzyste) wprowadzono od 2017 r., bo ten wcześniejszy uznano za niezgodny z zasadą równości; jest wprowadzany, gdy dochodzi do przekroczenia poziomu alarmowego 80 mig/m3.

Zdaniem pani mer Anne Hidalgo, „państwo powinno przewidywać natychmiastowe ograniczenia w ruchu, kiedy tylko eksperci ogłoszą szczyt skażenia. Potrzeba było tygodnia na zrobienie tego, czego żądaliśmy. Zdrowie naszych obywateli nie podlega dyskusji”.

Rzecznik rządu, Benjamin Griveaux powiedział z kolei w rozgłośni franceinfo, że skażenie i walka z nim powinny wykraczać poza różnice polityczne i należy unikać politykierstwa z samego rana. Skażenie atmosferyczne nie zatrzymuje się na obwodnicy. Należy skończyć z egoistycznym zachowaniem. Nie jestem pewien, czy przeniesienie skażenia z centrum Paryża na wielkie bulwary czy na wschód miasta to najlepsze, co można zrobić dla jakości powietrza w Paryżu.

Wicemer Najdovski ripostował na Twitterze: „Działania przeciwko szczytowi skażenia są podejmowanie w skali metropolii. Kiedy ktoś chce rządzić stolicą, powinien zapoznać się z istniejącymi przepisami. Ograniczanie emisji spalin jest z korzyścią dla wszystkich, co wykazują badania Airparif. Pan Griveaux dowodzi nieznajomości tematu i bezczynności rządu w ochronie ludności przed skażeniem powietrza”.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder