W spółce Hedonism, która jest wyłącznym dystrybutorem boliwijskiego likieru Agwa usłyszeliśmy, że zdecydowali się na wprowadzenie tej marki do Polski ze względu na jej dużą popularność w Czechach i Niemczech. W Europie Agwę można kupić także m.in. w Rosji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy na Słowenii. W sumie marka dostępna jest w ok. 30 krajach świata. Początkowo Agwa będzie dostępna u nas w specjalistycznych sklepach z alkoholem i na stacjach benzynowych.

Właścicielem marki jest holenderska firma Babco Europe. Likier produkowany jest obecnie w Amsterdamie. Agwa, której początki sięgają XIX wieku, wytwarzana jest z liści koki. W jej skład wchodzi także guarana, kofeina i żen-szeń.

Likiery nie mają znaczącego udziału w polskim rynku alkoholi. Według firmy Nielsen od lutego 2010 r. do stycznia 2011 r. Polacy kupili ich - nie licząc kanału gastronomicznego - ok. 3,9 mln litrów, niemal tyle samo co rok wcześniej (łączna sprzedaż alkoholi w Polsce szacowana jest na niecałe 3 mld litrów). Wydaliśmy na likiery ok. 178 mln zł. Rok wcześniej kwota ta była o 2,4 proc. niższa.

Według ubiegłorocznej edycji alkoholowego rankingu Millionaires Club najpopularniejszym likierem na świecie jest Baileys produkowany przez koncern Diageo. Należy do niego także Smirnoff, czyli najczęściej kupowana wódka na świecie.