Toyota wraca szybko do zdrowia

Toyota przywróci poziom produkcji sprzed kataklizmu wcześniej niż to było zapowiadane — twierdzi „Nikkei". A w rankingu BrandZ Top 100 wróciła na szczyt wyprzedzając BMW

Publikacja: 10.05.2011 14:41

Toyota wraca szybko do zdrowia

Foto: Bloomberg

Największą japońską firmę samochodową spotkały dwie dobre wiadomości. Pierwszą jest informacja w dzienniku ekonomicznym „Nikkei", że produkcja Toyoty wróci doi normalnego poziomu sprzed trzęsienia ziemi i tsunami z 11 marca dwa-trzy miesiące wcześniej, bo stabilizuje się system dostaw podzespołów. Japońskie zakłady firmy wznowiły już działalność, ale wykorzystują tylko połowę swych mocy. Pełna produkcja ma być przywrócona od lipca — twierdzi „Nikkei". Sama Toyota informowała w kwietniu, że spodziewa się tego koło listopada-grudnia.

Informacja dziennika wywołała zwyżkę notowań akcji Toyoty o 2,7 proc.

Drugą dobrą informacją był doroczny ranking najbardziej wartościowych marek na świecie. Toyota odzyskała pierwsze miejsce, mimo zmasowanych akcji serwisowych. Dodatkowo jej druga marka, Lexus jest w dziesiątce najlepszych.

W rankingu firmy badawczej Millward Brown BrandZ Top 100 dla bieżącego roku wartość japońskiej marki wzrosła o 11 proc. do 24,2 mld dolarów, co pozwoliło jej prześcignąć BMW, ubiegłorocznego lidera w sektorze motoryzacji.

Dyrektor firmy autora rankingu, Peter Walshe stwierdził, że usuwanie usterek w autach Toyoty nie osłabiło zaufania konsumentów do tego producenta. — Przed akcjami naprawczymi była to marka, której bardzo ufano, a firma zawsze mogła odbijać się dzięki odpowiedzialnemu działaniu, co też robiła. Wykazała tym odporność marki na przeciwności losu — dodał Walshe w wypowiedzi dla „Automotive News Europe".

Toyota była najcenniejszą marką w motoryzacji w latach 2006-9.

Mercedes-Benz awansował teraz na trzecie miejsce, spychając z niego Hondę, bo wartość jego marki zyskała 12 proc.

Nissan zawdzięcza wysoką pozycję akcji marketingowej elektrycznego modelu Leaf, bo zyskał 17 proc. wartości/. Według Walshe, opłaciło mu się zostać światowym liderem zielonej motoryzacji.

W tym roku najlepszą dziesiątkę tworzą: 1. Toyota (wartość 24,2 mld dol., 27. miejsce w ogólnym rankingu), 2. BMW (22,4 mld dol., 30.), 3. Mercedes (15,3 mld, 50.), 4. Honda (14,2 mld, 56.), 5. Porsche (12,4 mld, 66.) 56. Nissan (10,1 mld, 88.). 7. VW (7,4 mld, -), 8. Ford (7,4 mld, —), 9. Audi (3,8 mld) i 10. Lexus (3,7 mld, -). Cztery ostatnie marki nei weszły do pierwszej setki.

Millward Brown ocenia wartość każdej marki na podstawie rozmów z ponad milionem konsumentów na świecie i po analizie działalności i wyników każdej z badanych firm wykorzystując dane Bloomberga i Datamonitor.

Biznes
Może być pirackie, byle zachodnie. Rosjanie nie chcą rosyjskiego IT
Biznes
Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta wreszcie na liście prac rządu
Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Biznes
Biznes liczy na prorozwojową współpracę rządu i prezydenta