Lotos walczy z Petrolotem

Petrolot nie chce konkurencji w sprzedaży paliwa na Okęciu. W Gdańsku, po pojawieniu się Lotosu, ceny paliwa spadły o około 25 procent

Publikacja: 18.05.2011 04:59

Lotos walczy z Petrolotem

Foto: Bloomberg

 

Baltic Ground Service i Lotos Tank chcą wejść na rynek sprzedaży paliw w pięciu największych portach lotniczych, w tym w Krakowie, Katowicach i Warszawie. Petrolot (należący do PLL LOT i Orlenu) blokuje jednak dostęp do infrastruktury i utrudnia konkurencji wybudowanie własnej.

Tańsza konkurencja

Lotos, który od początku zeszłego roku bez powodzenia próbuje wejść na warszawskie lotnisko, od 2010 roku dostarcza paliwo liniom lotniczym w Gdańsku. Do tej pory zdobył 50 proc. udziału w rynku, a ceny spadły o ok. 20 – 25 proc. Zniesienia monopolu na największych polskich lotniskach domagają się europejscy przewoźnicy.

Wejście na gdańskie lotnisko kolejnej spółki też nie odbyło się bez problemów. – Petrolot nie zgodził się na wydzierżawienie nam pojemności zbiornikowych w ramach swojej bazy paliwowej, więc zdecydowaliśmy się na wybudowanie własnej – mówi Marcin Zachowicz, rzecznik grupy Lotos. – Swoją bazę chcemy też wybudować na Okęciu. Obecnie staramy się o decyzje administracyjne, które to umożliwią. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został oprotestowany m.in. przez Petrolot – dodaje Zachowicz. Jak wyjaśnia, zgodnie z prognozami spółki po zniesieniu monopolu na Okęciu wolumen sprzedawanego w porcie paliwa wzrośnie o ok. 25 – 30 proc. LOT ze spokojem patrzy na konflikt na Okęciu. – Nie mamy na cały spór wpływu, ale liczymy, że sprawa zostanie załatwiona pozytywnie – mówi Leszek Chorzewski, rzecznik PLL LOT. Nie wyklucza korzystania z usług konkurenta, jeżeli taki pojawi się wreszcie w porcie. – LOT kieruje się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym. Dla nas priorytetem jest poprawienie wyniku finansowego firmy – dodaje Chorzewski.

Wymagania Brukseli

Władze Okęcia muszą zapewnić konkurencję na rynku paliwowym w swoim porcie – tego wymaga Bruksela. W marcu 2008 roku władze spółki zarządzającej warszawskim portem zostały wezwane przez Komisję Europejską do usunięcia uchybień w tym zakresie. Chodzi o to, że na Okęciu działa tylko jedna firma dostarczająca paliwo do samolotów – Petrolot. 40 proc. jej udziałów posiada narodowy przewoźnik – PLL LOT.

6 mln zł kosztowało Lotos uruchomienie bazy na lotnisku w Gdańsku

Tymczasem zgodnie z unijną dyrektywą obsługę naziemną w portach lotniczych powinny świadczyć co najmniej dwa podmioty, w tym jeden niezależny od portu lotniczego i od największego przewoźnika w nim operującego (obsługującego co najmniej 25 proc. pasażerów w danym porcie). Wymogi zachowania konkurencji dotyczą wszystkich unijnych lotnisk, które rocznie obsługują co najmniej 2 mln pasażerów.

Na rynku dostawców paliwa lotniczego robi się coraz gęściej. Prócz Lotosu pojawiła się na nim w tym roku Baltic Ground Services, litewska spółka będąca częścią notowanej na GPW Avia Solutions Group.

Do tej pory świadczyła usługi handlingowe na polskich lotniskach. W połowie kwietnia rozpoczęła dostawy paliwa w krakowskim porcie lotniczym. – Paliwo stanowi bardzo istotny element kosztów dla linii lotniczych. Konkurencja na tym polu wpłynie na bardziej atrakcyjne ceny dla przewoźników, co z kolei wzmocni naszą przewagę nad konkurencją – mówi Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska.

Baltic Ground Service i Lotos Tank chcą wejść na rynek sprzedaży paliw w pięciu największych portach lotniczych, w tym w Krakowie, Katowicach i Warszawie. Petrolot (należący do PLL LOT i Orlenu) blokuje jednak dostęp do infrastruktury i utrudnia konkurencji wybudowanie własnej.

Tańsza konkurencja

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?