Baltic Ground Service i Lotos Tank chcą wejść na rynek sprzedaży paliw w pięciu największych portach lotniczych, w tym w Krakowie, Katowicach i Warszawie. Petrolot (należący do PLL LOT i Orlenu) blokuje jednak dostęp do infrastruktury i utrudnia konkurencji wybudowanie własnej.
Tańsza konkurencja
Lotos, który od początku zeszłego roku bez powodzenia próbuje wejść na warszawskie lotnisko, od 2010 roku dostarcza paliwo liniom lotniczym w Gdańsku. Do tej pory zdobył 50 proc. udziału w rynku, a ceny spadły o ok. 20 – 25 proc. Zniesienia monopolu na największych polskich lotniskach domagają się europejscy przewoźnicy.
Wejście na gdańskie lotnisko kolejnej spółki też nie odbyło się bez problemów. – Petrolot nie zgodził się na wydzierżawienie nam pojemności zbiornikowych w ramach swojej bazy paliwowej, więc zdecydowaliśmy się na wybudowanie własnej – mówi Marcin Zachowicz, rzecznik grupy Lotos. – Swoją bazę chcemy też wybudować na Okęciu. Obecnie staramy się o decyzje administracyjne, które to umożliwią. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został oprotestowany m.in. przez Petrolot – dodaje Zachowicz. Jak wyjaśnia, zgodnie z prognozami spółki po zniesieniu monopolu na Okęciu wolumen sprzedawanego w porcie paliwa wzrośnie o ok. 25 – 30 proc. LOT ze spokojem patrzy na konflikt na Okęciu. – Nie mamy na cały spór wpływu, ale liczymy, że sprawa zostanie załatwiona pozytywnie – mówi Leszek Chorzewski, rzecznik PLL LOT. Nie wyklucza korzystania z usług konkurenta, jeżeli taki pojawi się wreszcie w porcie. – LOT kieruje się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym. Dla nas priorytetem jest poprawienie wyniku finansowego firmy – dodaje Chorzewski.
Wymagania Brukseli
Władze Okęcia muszą zapewnić konkurencję na rynku paliwowym w swoim porcie – tego wymaga Bruksela. W marcu 2008 roku władze spółki zarządzającej warszawskim portem zostały wezwane przez Komisję Europejską do usunięcia uchybień w tym zakresie. Chodzi o to, że na Okęciu działa tylko jedna firma dostarczająca paliwo do samolotów – Petrolot. 40 proc. jej udziałów posiada narodowy przewoźnik – PLL LOT.