Dreamliner przyleci do Warszawy

24 czerwca przyleci na Okęcie Boeing 787 Dreamliner. Warszawa będzie pierwszym cywilnym lotniskiem w Europie, na którym wyląduje najnowszy samolot Boeinga

Publikacja: 07.06.2011 09:42

Dreamliner przyleci do Warszawy

Foto: Bloomberg

Dotychczas dreamliner latał jedynie podczas pokazu w czasie salonu lotniczego Farnborough latem ubiegłego roku. Do Warszawy przyleci z wystawy na paryskim Le Bourget,gdzie  w dniach 20-26 czerwca odbywa się Międzynarodowy Salon Lotniczy. Lot jest pierwszą linią lotniczą w Europie,która kupiła  B787. Najnowszą maszynę Boeinga będzie można obejrzeć z zewnątrz, wnętrze można zobaczyć jedynie na makiecie.

— Maszyna, która przyleci do Warszawy ma już za sobą kilka tysięcy godzin lotu i 90 procent wymaganych certyfikatów - powiedział „Rz" prezes Polskich Linii lotniczych Lot, Marcin Piróg. Jeszcze w trzecim kwartale tego roku Boeing dostarczy pierwszy egzemplarz dreamlinera japońskim liniom All Nippon Airways, pierwszemu przewoźnikowi,który kupił dreamlinery.

Marcin Piróg nie ukrywa, że liczy na duże zainteresowanie lotami  B787 i to nie tylko z naszego regionu. Dlatego pierwsza z 8 maszyn,  tego typu, jakie otrzyma Lot  będzie latała do Azji, najprawdopodobniej do Pekinu, ewentualnie do Tokio.— Nie ma co się oszukiwać. To  w Azji dzisiaj najszybciej rozwija się gospodarka i największe jest  teraz zainteresowanie podróżami właśnie w tym kierunku. Stamtąd pochodzi ponad 30 procent całego światowego ruchu lotniczego. Zamierzamy zorganizować szeroką akcję marketingową  promującą loty z Warszawy nie tylko w naszym regionie, ale także np w Barcelonie, Mediolanie, Hamburgu i Duesseldorfie, które nie mają bezpośredniego połączenia z Chinami, czy Japonią - mówi  prezes Lotu.

Nowa maszyna Lotu ,która będzie w stanie wziąć na pokład  250 pasażerów będzie podzielona na trzy klasy : biznes (18 miejsc), tzw ekonomiczną plus, oraz „zwykłą" ekonomiczną. W klasie biznes będą rozkładane „na płasko"  fotele.

Sam dreamliner jest maszyną najbardziej ekonomiczną z używanych dotychczas na świecie, ponieważ spala o 20 proc mniej paliwa, niż aktualnie używane samoloty przewożące taką samą liczbę pasażerów (220-310). To bardzo ważne w sytuacji, kiedy ropa naftowa jest tak droga. Jest także wyciszony, powietrze wewnątrz maszyny jest bardziej nawilżone, niż w innych samolotach. Nowością są także duże okna.

Na razie , po zawieszeniu  przez polskiego przewoźnika  3 lata temu  lotów do Pekinu azjatyckie trasy z Warszawy obsługuje konkurencja, przede wszystkim Lufthansa, Austrian Airlines i Swiss, ale  coraz więcej wożą także Finnair i Turkish Airlines. — Polacy wyraźnie polubili  rozbudowane lotnisko w Helsinkach, przesiadki na rejsy długodystansowe są tam znacznie łatwiejsze, niż np we Frankfurcie - powiedział „Rz" prezes Finnaira, Mika Vehviläinen. Po  tym,jak Finowie dodali trzeci rejs dziennie na trasie Warszawa-Helsinki, ruch Finnaira do  i z Polski wzrósł  w I kwartale o 34 proc.

Do Warszawy chciałby również więcej latać Temel Kotil, prezes Turkish Airways, ale napotkał na  silny opór ze strony polskiej.

— Chciałbym albo dodać jeden rejs dziennie więcej, albo przynajmniej dwa rejsy tygodniowo. Jeśli to się nie uda, chociaż zmieniłbym samolot na  większy. Na razie i z tym są problemy - mówił „Rz"  prezes Turkisha.

Danuta Walewska z Singapuru

Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Drugi kwartał w CD Projekcie powinien być całkiem dobry
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont