Polski rynek vendingu wart jest 300 mln zł

Maszyn sprzedających napoje, przekąski czy bilety może być już w Polsce nawet ok. 50 tys. To wciąż niewiele w porównaniu z Europą Zachodnią, ale ich liczba szybko rośnie

Aktualizacja: 26.06.2011 14:13 Publikacja: 26.06.2011 01:01

Polski rynek vendingu wart jest 300 mln zł

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Tegoroczne wydatki Polaków na produkty z automatów, czyli urządzeń vendingowych, sięgną 300 mln zł i będą o 17 proc. wyższe niż w 2009 r. – szacuje firma badawcza Euromonitor International. Natomiast przyszłym roku powinny zwiększyć się o kolejne 9 proc.

Zdaniem Doroty Liszki, rzecznika prasowego grupy Maspex Wadowice, czołowej firmy w Europie Środkowej, polski rynek vendingu ma szansę rozwijać się jeszcze kilkanaście lat. Powód? – Patrząc na kraje zachodnie, wciąż pozostajemy w tyle – mówi Liszka.

– Obecnie w  Polsce na tysiąc mieszkańców przypada ok. 0,9 automatu vendingowego, a w Europie Zachodniej od 5 do nawet 11 takich urządzeń – wylicza Marcin Białas z firmy Nestle Polska, w automatach oferującej kawę Nescafe.

Z kolei dystrybutorzy maszyn szacują liczbę automatów w Polsce na ok. 50 tys. Jest ona 20 razy mniejsza od liczby maszyn na rynku niemieckim. Niemcy kupują w nich głównie papierosy (w Polsce samoobsługowa sprzedaż wyrobów tytoniowych jest zakazana). Piotr Sydoń, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Vendingu, zwraca uwagę, że automatów jest u nas nie tylko znacznie mniej niż w krajach Europy Zachodniej, ale nawet niż u południowych sąsiadów.

Euromonitor podaje, że łączna wartość rynku vendingowego w krajach Europy Zachodniej sięgnie w tym roku 12,76 mld euro (ponad 50 mld zł). Jednak w przeciwieństwie do Polski i pozostałych krajów naszego regionu, sprzedaż produktów z automatów już się tam nasyciła.

– W latach 2004 – 2009 wzrost wartości sprzedaży z automatów zwiększał się u nas o ok. 5,5 proc. rocznie. W tym samym okresie we Francji czy w  Niemczech wskaźnik ten wynosił około 1,3 proc. – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, czołowego dostawcy napojów do urządzeń vendingowych w Polsce.

Jej zdaniem jednak na tempo, które prognozuje Euromonitor, nie możemy liczyć. – Polski rynek nadal rozwija się szybciej niż inne kraje, ale dynamika  jest już zdecydowanie wolniejsza niż przed osłabieniem koniunktury wywołanym spowolnieniem gospodarczym – dodaje Jacaszek.

Dystrybutorzy automatów szacują, że rocznie uruchamianych może być w Polsce nawet 10 tys. sztuk urządzeń. Przybywa także firm oferujących produkty na rynku vendingu. Na początku tego roku dołączyło do nich Mokate. Pod marką Mokate to go! spółka wprowadziła przystosowane do automatów  kawy i herbaty.

– Wszędzie na świecie z automatów najczęściej sprzedają się napoje tak zimne, jak i gorące oraz żywność pakowana. Pozostałe segmenty są niszowe, choć co jakiś czas pojawiają się nowe pomysły jak sprzedaż pizzy, pieluch czy nawet karmy dla zwierząt – dodaje Piotr Sydoń.

W Polsce próbowano bez powodzenia wprowadzić na rynek automaty z najpopularniejszymi lekami bez recepty czy artykułami higienicznymi. Teraz zdecydowanie najszybciej rosnącą częścią rynku jest sprzedaż biletów, zwłaszcza komunikacji miejskiej.

Tegoroczne wydatki Polaków na produkty z automatów, czyli urządzeń vendingowych, sięgną 300 mln zł i będą o 17 proc. wyższe niż w 2009 r. – szacuje firma badawcza Euromonitor International. Natomiast przyszłym roku powinny zwiększyć się o kolejne 9 proc.

Zdaniem Doroty Liszki, rzecznika prasowego grupy Maspex Wadowice, czołowej firmy w Europie Środkowej, polski rynek vendingu ma szansę rozwijać się jeszcze kilkanaście lat. Powód? – Patrząc na kraje zachodnie, wciąż pozostajemy w tyle – mówi Liszka.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?