To także o ponad 5 proc. mniej niż w lipcu ubiegłego roku. W dodatku to trzeci kolejny miesiąc spadków, coraz głębszych, następujących po znaczących wzrostach produkcji w pierwszym i na początku drugiego kwartału. - Mamy tu odbicie sytuacji gospodarczej: wzrostu kosztów, osłabienia koniunktury - tłumaczy prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.
Jak podaje Samar, Volkswagen Poznań, największy producent aut dostawczych w Polsce, wyprodukował w ciągu 7 miesięcy prawie 42,8 tys. aut, o 3 proc. więcej niż rok temu. Ale w lipcu produkcja spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 14,7 proc. Z kolei Fiat, drugi producent aut dostawczych w Polsce, poprawił lipcowe wyniki o prawie 60 proc. wobec lipca 2010 roku, ale w stosunku do czerwca zmniejszył je o jedną piątą. Co prawda, na razie łączna wielkość produkcji liczona od stycznia jest wciąż większa niż o tej porze przed rokiem. Ale trend może być niepokojący.
Przeszło 97 proc. produkcji aut dostawczych trafia na eksport. Najwięcej kupują firmy niemieckie, które do niedawna zwiększały popyt, będący odbiciem wzrostu niemieckiej gospodarki. Jeśli jednak Niemcy mocniej odczują kłopoty strefy euro, tamtejsi przedsiębiorcy będą mocno ciąć zamówienia. Producenci zachowują mimo to optymizm. Volkswagen Poznań podtrzymuje prognozę na obecny rok wzrostu produkcji o 20 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym: - Nasze samochody cieszą się cały czas dużym wzięciem. Nie ma oznak, że będzie gorzej, więc nie korygujemy prognoz - powiedział "Rz" rzecznik firmy Piotr Danielewicz.
W razie kłopotów za granicą, polski rynek producentom na pewno nie pomoże. Nie tylko dlatego, że trafia na niego zaledwie 2,2 proc. aut opuszczających fabryki. Otóż w Polsce popyt także jest słaby: według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w lipcu liczba rejestracji wzrosła o 7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale spadła w porównaniu z czerwcem o prawie 6 proc.
Liderem produkcji aut dostawczych w Polsce jest volkswagen caddy - do lipca z poznańskiej fabryki wyjechało 36,6 tys. tych aut. Na drugim miejscu jest fiat panda van - 10,4 tys., na trzecim volkswagen transporter - 6,1 tys.