W Polsce urośnie sprzedaż wina

W ciągu najbliższych pięciu lat sprzedaż wina wzrośnie w naszym kraju o ponad 20 procent

Publikacja: 16.09.2011 02:09

Winnica na Mazurach

Winnica na Mazurach

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

W tym roku kupimy 87,5 mln l win spokojnych, czyli klasycznych win gronowych – wynika z raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research oraz spółki Wealth Solutions, do którego dotarła „Rz". W porównaniu z 2010 r. będzie to o niemal 3 proc. więcej.

Autorzy raportu są ostrożni w ocenach ze względu na sytuację gospodarczą. – Rosnące bezrobocie, wysoka inflacja i zagrożenie recesją dodatkowo powstrzymują klientów od wydawania większych kwot na napoje alkoholowe – uważa Piotr Poznański z IWSR.

Tymczasem, jak podaje firma badawcza Nielsen, w pierwszej połowie tego roku łączna sprzedaż win rosła jeszcze w tempie ponad 7 proc. rok do roku.

Tanie trunki górą

IWSR i Wealth Solutions zakładają, że w 2016 r. Polacy kupią prawie 108 mln l win spokojnych, a średni wzrost sprzedaży w latach 2011- 2016 wyniesie 4,1 proc. Tempo będzie jednak wolniejsze niż w latach 2001 – 2010, kiedy to popyt na klasyczne wino gronowe rósł co roku o średnio 6,1 proc.

Rynek wina ma nadal szansę się rozwijać (w przeciwieństwie do np. wódki, której sprzedaż maleje) dlatego, że daleko mu do nasycenia. – Polska nadal pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę. Polak wypija przeciętnie 2,7 litra wina rocznie – mówi Poznański.

Firma Euromonitor International podaje, że jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie wina, a więc również deserowe i musujące, to średnie spożycie wynosi u nas 7,3 l. To nadal jednak prawie cztery razy mniej niż w Europie Zachodniej.

Zdaniem Piotra Poznańskiego największą szansę na wzrost sprzedaży w Polsce mają tanie wina włoskie i hiszpańskie. Polacy nie lubią bowiem przepłacać. Trzy czwarte win importowanych do Polski kosztuje 15 – 20 zł za butelkę.

Z raportu IWSR i Wealth Solutions wynika, że obecnie największy udział w łącznej sprzedaży win spokojnych mają trunki ze Stanów Zjednoczonych.

W 2010 r. wyprzedziły one wina z Bułgarii.

Duże zyski kuszą

Tymczasem widmo kryzysu i szansa na duże zyski sprawiają, że coraz więcej Polaków interesuje się winami inwestycyjnymi. – W pierwszych ośmiu miesiącach 2011 r.  kwota zainwestowana w wino była w Polsce ponad trzy razy wyższa niż w całym 2010 r. – wyjaśnia Krzysztof Maruszewski z Wealth Solutions.

Średnio wina, które dla swoich klientów kupiła ta firma, w ciągu roku zyskały na wartości ok. 37 proc. Obecnie spółka zarządza 1,85 tys. indywidualnych portfeli – na jeden przypada po kilka skrzynek wina – w których ulokowanych jest ok. 100 mln zł.

– Wysokie stopy zwrotu z inwestycji w wino, na tle słabej kondycji rynku kapitałowego i niskiej rentowności lokat, będą napędzać zainteresowanie inwestycjami alternatywnymi, a w szczególności winem – uważa Maruszewski. Zakłada, że do końca tego roku łączna kwota ulokowana w wina przez klientów Wealth Solutions sięgnie ok. 150 mln zł.

Zainteresowanie inwestycjami w wino zamierza także wykorzystać Ipopema. W certyfikatach funduszu Ipopema Fine Wine Fiznan, zarządzanego przez jej spółkę celową Wine Advisors oraz w portfelach indywidualnych, zgromadziła 5,8 mln zł. Wine Advisors liczy, że skutki przyniesie prowadzona akcja promocyjna i kwota ta wkrótce będzie wyższa. Spółka planuje także kolejną emisję certyfikatów Fine Wine Fizan. Ma do niej dojść na przełomie października i listopada tego  roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

W tym roku kupimy 87,5 mln l win spokojnych, czyli klasycznych win gronowych – wynika z raportu firmy badawczej International Wine & Spirit Research oraz spółki Wealth Solutions, do którego dotarła „Rz". W porównaniu z 2010 r. będzie to o niemal 3 proc. więcej.

Autorzy raportu są ostrożni w ocenach ze względu na sytuację gospodarczą. – Rosnące bezrobocie, wysoka inflacja i zagrożenie recesją dodatkowo powstrzymują klientów od wydawania większych kwot na napoje alkoholowe – uważa Piotr Poznański z IWSR.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni