Rośnie produkcja i sprzedaż aut dostawczych

Na polskim rynku najszybciej rośnie sprzedaż Citroena, dobre wyniki ma też Peugeot

Publikacja: 19.10.2011 03:46

Liderzy krajowego rynku

Liderzy krajowego rynku

Foto: Rzeczpospolita

Gdy produkcja i sprzedaż samochodów osobowych spadają, auta dostawcze mają się całkiem nieźle. W ubiegłym miesiącu polskie fabryki wyprodukowały przeszło 9,7 tys. takich aut. To ponad 17 proc. więcej niż miesiąc wcześniej oraz niemal 13 proc. więcej niż przed rokiem.

Także wyniki liczone od początku roku są pozytywne. Od stycznia do września produkcja wyniosła 77,1 tys. sztuk wobec 63,9 tys. rok wcześniej. To lepiej o jedną piątą.

W dobrych nastrojach będzie kończył rok poznański zakład Volkswagena. To niekwestionowany lider w produkcji samochodów dostawczych w Polsce. Od początku roku z fabryki w Poznaniu wyjechało prawie 58,8 tys. samochodów. To ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej (55,2 tys.). Największą część produkcji stanowi model caddy – ponad 86 proc.

Nieźle mają się także auta dostawcze Fiata. Z fabryki Fiat Auto Poland w Tychach wyjeżdża panda van. Według monitorującego rynek Instytutu Samar, we wrześniu produkcja wzrosła wobec sierpnia o 30 proc., choć w porównaniu z ubiegłym rokiem zmalała o 14 proc. Za to liczona od stycznia okazuje się większa od ubiegłorocznej niemal dwuipółkrotnie. Fiat ma jeszcze jeden powód do zadowolenia: zwiększył udział w rynku. Wynosi on  23,8 proc., gdy jeszcze rok temu było to o 10 pkt proc. mniej.

Dostawczaki lepiej się także sprzedają. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu liczba rejestracji przekroczyła 3,4 tys. sztuk i była o prawie 18 proc. wyższa niż w 2010 roku. Z kolei rejestracji liczonych od początku roku przybyło – w porównaniu z ub. rokiem – o 13 proc.

W sprzedaży na polskim rynku liderem jest Fiat – do końca września ponad 6 tys. sprzedanych aut, o 7 proc. więcej niż rok temu. Ale największe zwyżki popytu notują inne marki: sprzedaż Citroena wzrosła o 47 proc., Peugeota o 20 proc., Forda o 24 proc.

Rosnąca sprzedaż aut dostawczych to korzystny sygnał z gospodarki: świadczy o wzroście aktywności przedsiębiorców. Ale w perspektywie spowolnienia gospodarczego należy się spodziewać, że obecne zwyżki sprzedaży będą wkrótce hamować.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne