– Jeszcze kilka lat temu nikt nie myślał, że firmy będą organizować szkolenia online nie tylko dla pracowników biur, którzy na co dzień pracują z komputerem, ale i np. dla kasjerek. Jednak okazało się, że także w sklepie można utworzyć specjalne stanowisko komputerowe, gdzie pracownik będzie się uczył – podkreśla Piotr Drac, wiceprezes firmy Way2Learn, która przygotowała platformę e-learningu w polskim Realu.

W ramach projektu szkoleniowego wartego prawie 4,7 mln zł (z czego 2,8 mln zł to pieniądze z EFS) na kursach online uczyło się 4700 pracowników Realu, czyli prawie połowa wszystkich uczestników projektu. Przez Internet szkolili się z systemu HACCP, czyli zarządzania bezpieczeństwem żywności, która dominuje w ofercie hipermarketów. Jednak podstawą projektu były szkolenia z obsługi klienta. – To kluczowa kwestia w naszym biznesie – podkreśla Magdalena Molenda, dyrektor HR ds. rozwoju zasobów ludzkich w Realu. Zajął się nią zbudowany w ramach projektu zespół wewnętrznych grup trenerskich, które już na stałe będą szkolić pracowników sieci z obsługi klienta. Ekipa 800 wewnętrznych trenerów podzielona na 54 grupy trenerskie (po jednej w każdym hipermarkecie) to jeden z trwałych elementów unijnego projektu, wykorzystywanych i po jego zakończeniu. Kolejnym jest platforma e-learningowa, którą spółka wykorzystuje już teraz do prowadzenia własnych kursów, w tym szkolenia wdrożeniowego dla nowych pracowników oraz kursów angielskiego. – Chcemy przygotować naszych pracowników do obsługi klientów przyjeżdżających na Euro 2012 – wyjaśnia Agnieszka Łukiewicz-Stachera, rzeczniczka spółki.

4,7 mln zł wyniosła wartość projektu rozwoju wiedzy i umiejętności pracowników sieci Real

Real nie jest jedyną siecią, która w ostatnich latach skorzystała z unijnych dotacji, by wyszkolić swych pracowników. W poprzednich latach na kursach dofinansowanych z EFS uczyli się m.in. pracownicy jej siostrzanej sieci Makro, niedawno cykl szkoleń dla kadry menedżerskiej i specjalistów zakończyło Tesco, a tego lata wystartował wsparty ze środków unijnych wart 10,5 mln zł projekt szkoleniowy w Auchan Polska.Do początku grudnia 2013 r. sieć chce przeszkolić 8 tys. swych pracowników, m.in. z obsługi klienta.