- Dziś Suzuki zakończyła partnerstwo z Volkswagenem. Będzie dążyć w postępowaniu arbitrażowym do zwrotu przez VW jej akcji – oświadczył w komunikacie szef rady dyrektorów i prezes Osamu Suzuki. – Jestem rozczarowany, ze musieliśmy podjąć takie działanie, ale postępowanie VW nie zostawiło nam wyboru – dodał.
Japońska firma ogłosiła o poinformowaniu niemieckiego partnera o zakończeniu sojuszu kapitałowego, po zatwierdzeniu w piątek takiej decyzji przez jej kierownictwo. Jeśli Niemcy będą odmawiać sprzedania 112,21 mln akcji czyli 19,89 proc,. kapitału Suzuki japońskiej firmie albo wskazanej przez nią, to wystąpią o arbitraż.
Volkswagen odmawiał za każdym razem zgody na spełnienie żądań Japończyków, a teraz oświadczył agencji Dow Jones Newswires, że zamierza trzymać ten udział.
Obie firmy zawiązały w 2009 r. sojusz o wartości 1,7 mld euro (2,3 mld dolarów). Suzuki liczyła na wsparcie VW w technologiach hybrydowych i innych dziedzinach przyjaznych środowisku, Niemcy z kolei oczekiwali wspólnego projektowania aut małolitrażowych dla wschodzących rynków, bo Suzuki miała lepszą technologię i większe doświadczenie. Postęp był jednak mały i obie strony wstrzymały wspólne projekty.
Jeszcze przed obecną decyzją Japończyków stosunki pogorszyły się, gdy VW zarzucił im naruszenie umowy, bo zaczęli kupować silniki wysokoprężne od Fiata. - Teraz będziemy pracować nad przywróceniem stosunków z VW w pierwotnym stanie jako niezależne strony, które nie będą ograniczać wzajemnej działalności – stwierdza komunikat Suzuki.