Lokalne piwa nadal zyskują

W Polsce rośnie grupa miłośników regionalnych piw. Kupując je regularnie zaczynają pić miej masowych trunków – wynika z badania firmy ARC Rynek i Opinia, do której dotarła „Rz”

Publikacja: 29.12.2011 14:44

Lokalne piwa nadal zyskują

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Niemal 50 proc. badanych przyznała, że fakt spożywania piw regionalnych powoduje, iż piją mniej trunków produkowanych przez duże firmy piwowarskie. 5 proc. pytanych zadeklarowała, że obecnie nie kupuje już piw masowych. Mniej, bo 36 proc. przyznało, że picie regionalnych piw nie ma wpływu na ilość wypijanych piw marek dużych koncernów. Badanie na przełomie października i listopada tego roku przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia. Przepytała 1000 mieszkańców dużych miast, którzy przynajmniej raz w miesiącu piją piwa regionalne.

Moda na piwa lokalne zaczęła się w Polsce dwa, trzy lata temu. Regionalni producenci, oferując m.in. piwa smakowe, ciemne czy niepasteryzowane, wykorzystali znudzenie polskich piwoszy piwami jasnymi pełnymi. W ich produkcji specjalizują się koncerny. Obecnie spożycie piw – ponad 90 proc. to jasne pełne – wynosi w Polsce ok. 90 litrów na osobę. Daje nam to czwarte miejsce w Europie.

Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że jasne pełne jest najczęściej wybierane także przez osoby pijące regularnie trunki regionalne (60 proc. wskazań). Nie dziwi to piwoznawcy Macieja Chołdrycha. – Piwa jasne pełne są Polakom najlepiej znane, dlatego zaczynają od niego próbując piwa browarów regionalnych. Dopiero kolejnym krokiem jest sięganie po piwa ciemne czy pszeniczne – wyjaśnia Chołdrych. Podobnie jest z whisky czy winami. Sięgając po nie po raz pierwszy konsumenci wybierają znane marki.

Ofertę piw zaczęły rozwijać także koncerny, które do tej pory najbardziej odczuły stagnację na rynku. W tym roku 10 nowych piw wprowadziła Grupa Żywiec, wicelider polskiego rynku piwa (obecnie ma ich 30). Wśród nich są piwa niepasteryzowane, koźlak i pszeniczne. O ten ostatni gatunek piwa swoją ofertę rozszerzyła w tym roku także Kompania Piwowarska, lider branży. Do niedawna te rodzaje piwa trafiały do polski z zagranicy lub warzyły je lokalne firmy.

- Wzrost zainteresowania piwami regionalnymi odzwierciedla szerszy trend konsumencki polegający na poszukiwaniu różnorodności – mówi Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

Z ankiety ARC Rynek i Opinia wynika, że piwa regionalne piją głównie osoby w wieku 18-34 lat (74 proc.), z wykształceniem średnim, licencjackim bądź wyższym (69 proc.). Jego konsumentami są osoby aktywne zawodowo (73 proc.). 16 proc. badanych pije piwo codziennie, a 58 raz w tygodniu bądź częściej. Niemal co piąty badany pije piwo raz na dwa, trzy tygodnie, a 4 proc. raz w miesiącu. Po piwo pasteryzowane sięgają najczęściej, ponieważ ma lepszy smak niż piwo pasteryzowane (56 proc.). 13 proc. badanych piwo kojarzy się z dawnymi czasami, gdy wszystkie piwa były niepasteryzowane. Po 11 proc. uważa, że piwo niepasteryzowane jest zdrowsze i bardziej świeże.

 

Więcej o piwach regionalnych w piątkowym papierowym wydaniu „Rzeczpospolitej"

Niemal 50 proc. badanych przyznała, że fakt spożywania piw regionalnych powoduje, iż piją mniej trunków produkowanych przez duże firmy piwowarskie. 5 proc. pytanych zadeklarowała, że obecnie nie kupuje już piw masowych. Mniej, bo 36 proc. przyznało, że picie regionalnych piw nie ma wpływu na ilość wypijanych piw marek dużych koncernów. Badanie na przełomie października i listopada tego roku przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia. Przepytała 1000 mieszkańców dużych miast, którzy przynajmniej raz w miesiącu piją piwa regionalne.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca