Sprzedaż aut luksusowych w Polsce utrzymała się na wysokim poziomie

Pomimo zakazu odliczania podatku od samochodów z kratką, marki luksusowe zakończyły w Polsce kolejny dobry rok

Publikacja: 21.01.2012 12:27

Sprzedaż aut luksusowych w Polsce utrzymała się na wysokim poziomie

Foto: Bloomberg

Zniknęło odliczenie podatku VAT od aut z kratką, niepewna sytuacja gospodarcza na świecie w drugiej połowie roku spowodowała zniknięcie z salonów klienta detalicznego. Jednak sprzedaż aut marek luksusowych w Polsce była praktycznie na takim samym poziomie jak w 2010 roku. BMW sprzedało mniej samochodów, ale jak zaznacza dyrektor polskiego oddziału Andreas Biehler, wynik byłby lepszy o kilkaset aut, gdyby nie braki w dostawach. – Mogliśmy sprzedać kilkaset BMW X3 więcej, lecz fabryka nie nadążała z produkcją – tłumaczy Biehler. Ubiegłorocznymi bestsellerami monachijskiej marki były limuzyna Serii 5 oraz suv X3. Oba nowe modele wyprzedziły X5 oraz X6, które okazały się najpopularniejsze w 2010 roku, gdy można było odliczyć podatek od modelu z kratką.

Liderem rynku aut luksusowych zostało jednak Volvo, z wynikiem 5151 wydanych klientom samochodów (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje mniejszą liczbę, aut zarejestrowanych na podstawie danych MSWiA). Nadal dobrze sprzedawały się nieduże S40 i V50 (odpowiednio ponad 700 i ponad 600 sztuk), jednak najpopularniejszym okazał się suv XC60, którego klienci nabyli 1726 sztuk. – Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży taże XC90, który jest liderem w segmencie dużych suv-ów z wynikiem blisko 360 sztuk – ocenia szef marketingu Volvo Auto Polska Mariusz Nycz. Volvo szybko zrobiło homologację niektórych modeli jako bankowozy i w ostatnich miesiącach 20 procent sprzedaży marki dotyczyło właśnie takich aut.

Mercedes nie zdecydował się na przeprowadzenie takiej homologacji swoich modeli, wychodząc z założenia, że klientom trudno będzie udowodnić wobec urzędów skarbowych potrzebę zakupu takiego samochodu. Prowadzone przez urzędy postępowania we wcześniejszych sprawach kończyły się zawsze koniecznością zwrotu podatku wraz z odsetkami. Dobry ubiegłoroczny wynik Mercedes w Polsce zawdzięcza suvom. Lokomotywami sprzedaży były: mały suv GLK oraz większy ML, a także sedan Klasy C oraz jeden z najmniejszych modeli marki, miniwan Klasy B.

Audi także zaliczyło udany rok. Wprowadziło do sprzedaży m.in. zmodernizowaną A5, nowego A7 i małego suva Q3. Sprzedaż Lexusa ucierpiała na skutek wysokiego kursu jena. Na dodatek marka ma w stosunku do konkurencji najmniejsza ofertę i miała tylko jedna nowość: hybrydowy mały samochód CT200h. O ponad 30 procent zwiększył sprzedaż Land-Rover, dobry rok miał także Jaguar.

 

Pierwsze rejestracje najpopularniejszych marek luksusowych nowych samochodów osobowych w 2011

:

 

 

Źródło: PZPM

Zniknęło odliczenie podatku VAT od aut z kratką, niepewna sytuacja gospodarcza na świecie w drugiej połowie roku spowodowała zniknięcie z salonów klienta detalicznego. Jednak sprzedaż aut marek luksusowych w Polsce była praktycznie na takim samym poziomie jak w 2010 roku. BMW sprzedało mniej samochodów, ale jak zaznacza dyrektor polskiego oddziału Andreas Biehler, wynik byłby lepszy o kilkaset aut, gdyby nie braki w dostawach. – Mogliśmy sprzedać kilkaset BMW X3 więcej, lecz fabryka nie nadążała z produkcją – tłumaczy Biehler. Ubiegłorocznymi bestsellerami monachijskiej marki były limuzyna Serii 5 oraz suv X3. Oba nowe modele wyprzedziły X5 oraz X6, które okazały się najpopularniejsze w 2010 roku, gdy można było odliczyć podatek od modelu z kratką.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!