Reklama

Sprzedaż aut luksusowych w Polsce utrzymała się na wysokim poziomie

Pomimo zakazu odliczania podatku od samochodów z kratką, marki luksusowe zakończyły w Polsce kolejny dobry rok

Publikacja: 21.01.2012 12:27

Sprzedaż aut luksusowych w Polsce utrzymała się na wysokim poziomie

Foto: Bloomberg

Zniknęło odliczenie podatku VAT od aut z kratką, niepewna sytuacja gospodarcza na świecie w drugiej połowie roku spowodowała zniknięcie z salonów klienta detalicznego. Jednak sprzedaż aut marek luksusowych w Polsce była praktycznie na takim samym poziomie jak w 2010 roku. BMW sprzedało mniej samochodów, ale jak zaznacza dyrektor polskiego oddziału Andreas Biehler, wynik byłby lepszy o kilkaset aut, gdyby nie braki w dostawach. – Mogliśmy sprzedać kilkaset BMW X3 więcej, lecz fabryka nie nadążała z produkcją – tłumaczy Biehler. Ubiegłorocznymi bestsellerami monachijskiej marki były limuzyna Serii 5 oraz suv X3. Oba nowe modele wyprzedziły X5 oraz X6, które okazały się najpopularniejsze w 2010 roku, gdy można było odliczyć podatek od modelu z kratką.

Liderem rynku aut luksusowych zostało jednak Volvo, z wynikiem 5151 wydanych klientom samochodów (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje mniejszą liczbę, aut zarejestrowanych na podstawie danych MSWiA). Nadal dobrze sprzedawały się nieduże S40 i V50 (odpowiednio ponad 700 i ponad 600 sztuk), jednak najpopularniejszym okazał się suv XC60, którego klienci nabyli 1726 sztuk. – Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży taże XC90, który jest liderem w segmencie dużych suv-ów z wynikiem blisko 360 sztuk – ocenia szef marketingu Volvo Auto Polska Mariusz Nycz. Volvo szybko zrobiło homologację niektórych modeli jako bankowozy i w ostatnich miesiącach 20 procent sprzedaży marki dotyczyło właśnie takich aut.

Mercedes nie zdecydował się na przeprowadzenie takiej homologacji swoich modeli, wychodząc z założenia, że klientom trudno będzie udowodnić wobec urzędów skarbowych potrzebę zakupu takiego samochodu. Prowadzone przez urzędy postępowania we wcześniejszych sprawach kończyły się zawsze koniecznością zwrotu podatku wraz z odsetkami. Dobry ubiegłoroczny wynik Mercedes w Polsce zawdzięcza suvom. Lokomotywami sprzedaży były: mały suv GLK oraz większy ML, a także sedan Klasy C oraz jeden z najmniejszych modeli marki, miniwan Klasy B.

Audi także zaliczyło udany rok. Wprowadziło do sprzedaży m.in. zmodernizowaną A5, nowego A7 i małego suva Q3. Sprzedaż Lexusa ucierpiała na skutek wysokiego kursu jena. Na dodatek marka ma w stosunku do konkurencji najmniejsza ofertę i miała tylko jedna nowość: hybrydowy mały samochód CT200h. O ponad 30 procent zwiększył sprzedaż Land-Rover, dobry rok miał także Jaguar.

 

Reklama
Reklama

Pierwsze rejestracje najpopularniejszych marek luksusowych nowych samochodów osobowych w 2011

:

 

 

Źródło: PZPM

Zniknęło odliczenie podatku VAT od aut z kratką, niepewna sytuacja gospodarcza na świecie w drugiej połowie roku spowodowała zniknięcie z salonów klienta detalicznego. Jednak sprzedaż aut marek luksusowych w Polsce była praktycznie na takim samym poziomie jak w 2010 roku. BMW sprzedało mniej samochodów, ale jak zaznacza dyrektor polskiego oddziału Andreas Biehler, wynik byłby lepszy o kilkaset aut, gdyby nie braki w dostawach. – Mogliśmy sprzedać kilkaset BMW X3 więcej, lecz fabryka nie nadążała z produkcją – tłumaczy Biehler. Ubiegłorocznymi bestsellerami monachijskiej marki były limuzyna Serii 5 oraz suv X3. Oba nowe modele wyprzedziły X5 oraz X6, które okazały się najpopularniejsze w 2010 roku, gdy można było odliczyć podatek od modelu z kratką.

Reklama
Biznes
Rosyjskie drony uderzyły w fabrykę polskiej firmy. Są ranni
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama