Zdaniem UOKiK niedozwolone praktyki mogły utrudniać wybór sprzedawcy energii przez końcowych odbiorców. Od 2004 roku taką możliwość mają przedsiębiorcy, a od 2007 roku - również konsumenci.
"Niestety z doświadczeń Urzędu wynika, że dochodzi do utrudniania działalności lub blokowania wejścia na rynek podmiotów nienależących do grup kapitałowych wytwórców lub dystrybutorów energii" - czytamy w komunikacie UOKiK.
Według UOKiK, spółka RWE Polska jest monopolistą na rynku dystrybucji energii elektrycznej na terenie Warszawy i okolicznych gmin. Oznacza to, że działający tam sprzedawcy muszą skorzystać z jej usług w celu dostarczenia energii do końcowego odbiorcy. Ponadto konkurują oni z RWE Polska, która zajmuje się również sprzedażą energii.
"Postępowanie przeprowadzone przez UOKiK po skardze spółki Polenergia wykazało, że RWE Polska wykorzystując swoją przewagę rynkową, od 2004 do 2007 r. narzucała swoim kontrahentom na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurentom na rynku obrotu energią niekorzystne warunki umów. Spółka nakładała na nich obowiązki, których sama nie musiała spełniać, jako sprzedawca energii. Praktyki monopolisty podnosiły koszty działalności sprzedawców, narażając ich na straty finansowe, a tym samym utrudniając im utrzymanie się na rynku" - czytamy w komunikacie Urzędu.
Natomiast postępowanie przeciwko spółce Energa-Operator zostało wszczęte w lutym 2011 r. po skardze gminy Bytów (woj. pomorskie). Z ustaleń Urzędu wynika, że przez prawie rok, do końca 2010 r., Energa-Operator utrudniała gminie wybór sprzedawcy energii dostarczanej do punktów oświetleniowych placów, ulic i dróg publicznych.