Słabe prognozy dla rynku kosmetyków

Po słabym ubiegłym roku, gdy części rynku kosmetycznego dotknęła recesja, i 2012 będzie w tej branży trudny

Publikacja: 23.02.2012 02:48

Słabe prognozy dla rynku kosmetyków

Foto: Fotorzepa, Magda Zielska

Według firmy badawczej Euromonitor International miniony rok przyniósł wprawdzie (mimo obaw o recesję) wzrost sprzedaży kosmetyków w Polsce, ale był on ponad dwukrotnie wolniejszy niż inflacja. Przedstawiciele branży mają więc prawo mówić o realnym spadku rynku, który – jak wynika z prognozy Euromonitora – może się też powtórzyć w 2012 roku, gdyż firma ta zakłada wzrost wartości sprzedanych kosmetyków o 2,4 proc.

Więcej, ale taniej

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w handlu detalicznym, który monitoruje firma Nielsen (dane Euromonitora obejmują też sprzedaż bezpośrednią, którą wspiera efekt polecenia zakupów przez znajomą konsultantkę). Według Nielsena nasze zakupy kosmetyków w drogeriach, sklepach kosmetyczno-chemicznych oraz w sieciach supermarketów i dyskontów wzrosły w ubiegłym roku zaledwie o 0, 7 proc. Niektóre kategorie produktów – w tym kosmetyki do pielęgnacji twarzy, będące podstawą biznesu dużej części krajowych firm – odnotowały spadek.

Ta sytuacja jest tym bardziej dotkliwa, że nastąpiła po kilku latach dynamicznego wzrostu rynku, który poszedł w górę niemal o 10 proc. nawet w kryzysowym roku 2009. Ten wzrost przypisywano tzw. efektowi szminki (konsumenci, ograniczając w kryzysie większe wydatki, pozwalają sobie na małe luksusy, które poprawiają wygląd, a więc i nastrój). Czy dziś efekt szminki już nie działa?

Zdaniem przedstawicieli branży tak jest i teraz, co potwierdza sięgający kilkunastu procent wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu w zeszłym roku. Ale rośnie też, choć znacznie wolniej niż wcześniej, sprzedaż kosmetyków pielęgnacyjnych. Tyle tylko, że wraz z tym nie idzie w górę wartość sprzedaży.

Klient szuka promocji

Producenci zgodnie twierdzą, że Polacy częściej szukają teraz cenowych okazji. – Notujemy ilościowy wzrost sprzedaży, ale lepiej sprzedają się tańsze marki – ocenia Jacek Majdax, prezes Dax Cosmetics, która w zeszłym roku notowała znaczący wzrost sprzedaży kosmetyków firmowanych przez najtańszą ze swych marek – Celię. Na biznes nie narzeka Ziaja, która dwa minione lata zakończyła ze wzrostem sprzedaży. Rodzinna firma zbudowała swą rynkową pozycję, konsekwentnie stawiając na najbardziej atrakcyjne dla konsumentów połączenie dobrej jakości z atrakcyjną ceną, a w najnowszym rankingu Najcenniejszych Polskich Marek okazała się najmocniejszym krajowym brandem wśród kosmetyków i środków higieny.

Tańsze, masowe marki ma w swej ofercie większość firm kosmetycznych, co pozwala utrzymać im poziom sprzedaży i produkcji także w trudniejszych czasach. Rodzinna firma Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris konkuruje tu z marką Lirene, a inny z krajowych rodzinnych producentów – Oceanic – ma w ofercie popularną AA. Przy tańszych produktach trudniej o wyższe marże, tym bardziej że firmy, walcząc o udziały rynkowe, nasilają rywalizację na cenowe promocje. Zdaniem Henryka Orfingera, współwłaściciela i prezesa Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, od ponad roku nasila się problem rozdawnictwa produktów; firmy sprzedają dwa kosmetyki w cenie jednego. To pozwala utrzymać wielkość sprzedaży, ale odbija się na jej wartości i rentowności firm, którą i tak obniża wzrost cen surowców kosmetycznych, w tym cen opakowań z tworzyw sztucznych.

Trudniej o nowości

Firmom kosmetycznym trudniej dziś walczyć o rynek nowościami, które pomagają zwiększać sprzedaż. – Dziś nie sprawdza się już technika wprowadzania mnóstwa nowości. Współczesny handel wymaga optymalizacji oferty produktów – podkreśla Jarosław Cybulski, dyrektor generalny spółki Cederroth Polska, do której należą marki Soraya i Dermika. W zeszłym roku spółka ograniczyła swój portfel produktów do 600 i planuje dalsze zmiany.

Szanse dla branży

Co może pomóc w rozwoju firm kosmetycznych:

- Starzenie się społeczeństwa przy presji na młody wygląd skłania do inwestycji w urodę, w tym w kosmetyki – zarówno w produkty upiększające, jak i przeciwstarzeniowe.

- Innowacyjność firm. Producenci kosmetyków prześcigają się w nowościach, wprowadzając coraz to nowe technologie i surowce, co pomaga zwiększyć sprzedaż i marże.

- Specjalizacja produktów. Zamiast jednego uniwersalnego kremu mamy preparaty pod oczy, na szyję etc. To sprzyja rozwojowi kosmetycznego rynku.

Zagrożenia  branży

Co negatywnie wpływa na rozwój firm?

- Kryzysowe nastroje konsumentów sprawiają, że ograniczamy wydatki i szukamy tanich produktów.

- Konsolidacja handlu. Utrudnia zwłaszcza rozwój średnich firm, którym duże sieci narzucają warunki sprzedaży i promocji

- Konkurencja marek własnych sklepów, które mają zapewnione dobre miejsce na półce.

- Wojny cenowe. Obniżają marże i rentowność firm, które mają coraz mniej środków na inwestycje i rozwój.

Opinie:

Monika Nowakowska, prezes Miraculum

Na razie Miraculum jest małą firmą, ale budujemy fundamenty do rozwoju. Chcemy koncentrować się na tym, na czym się znamy, czyli rozwijaniu marek. Planujemy też kolejne akwizycje. Do końca marca chcemy sfinalizować przejęcie Yoko i Virtual, dwóch marek kosmetyków do makijażu, które kupujemy wraz z ich działami sprzedaży, marketingu i logistyki. Przygotowujemy też kolejne transakcje, gdyż nie mamy marek kosmetyków aptecznych ani profesjonalnych. Za kilka lat Miraculum będzie atrakcyjnym biznesem dla dużego branżowego inwestora.

Dorota Soszyńska, współwłaścicielka Oceanic

W trudnych czasach można bronić swej pozycji albo przejść do ofensywy. My wybraliśmy to drugie, tym bardziej że w tym roku nasza firma obchodzi 30-lecie. Planujemy z tej okazji całkowite odświeżenie naszej popularnej marki AA oraz ekskluzywnych kosmetyków AA Prestige. Będzie kilkadziesiąt nowych produktów i duża kampania reklamowa z udziałem nowych gwiazd: Moniki Brodki i Małgorzaty Braunek. Od lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię, koncentrując się na produktach dla skóry wrażliwej i alergicznej.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?