W dobie wysokich kosztów paliwa i proekologicznej mody samochody hybrydowe zyskują na popularności. Są energooszczędne dzięki odzyskowi energii, zużywają mniej paliwa oraz wytwarzają mniej spalin niż samochody z klasycznym układem napędowym. Ich cena jest jednak wyższa nawet o 40 proc od tradycyjnych modeli w tej samej klasie.
Wiedza Polaków o samochodach hybrydowych jest wciąż niewielka. Co czwarty badany twierdził, że takie pojazdy nie są obecnie oferowane w Polsce. Jedynie 29 proc. pytanych było świadomych istnienia rynku samochodów z silnikami elektrycznymi w naszym kraju.
Pierwszym masowo produkowanym i sprzedawanym na całym świecie samochodem osobowym z napędem hybrydowym była Toyota Prius. W 1997 roku dostępna była tylko w Japonii, a trzy lata później trafiła na rynki światowe. Być może dlatego 39 proc. badanych kojarzy auta mające podwójne źródło napędu właśnie z tym producentem. W dalszej kolejności wymieniano inne japońskie marki: Lexus – 20 proc. oraz Honda – 11 proc.. Zdecydowanie mniej respondentów kojarzy auta hybrydowe z niemieckimi Volkswagenem (6 proc.), BMW (6 proc.), Mercedesem (5 proc.) i szwedzkim Volvo (5 proc.). Jako producentów hybryd Polacy wskazali również na Hyundaia, Opla (po 4 proc.) oraz Nissana i Audi (po 3proc).
Według OBOP-u większą wiedzę na temat aut hybrydowych w Polsce mają osoby lepiej wykształcone, mieszkańcy dużych miast o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym oraz ludzie młodsi, częściej mężczyźni, zainteresowani motoryzacją.
Obecnie w Polsce do wyboru jest kilkanaście modeli samochodów hybrydowych różnych marek. Według dr Magdaleny Sawińskiej z TNS OBOP, producenci dbający o swój wizerunek powinni móc zaproponować hybrydę swoim potencjalnym klientom: – Posiadanie w ofercie modelu o napędzie hybrydowym jest w pewnym sensie komunikowaniem przez producenta i importera, że jego marka jest technologicznie zaawansowana i nowoczesna, a dodatkowo troszczy się o środowisko, a więc i o klienta. Wysoka świadomość tego, że Toyota, Lexus oraz Honda mają w ofercie proekologiczne samochody hybrydowe pozytywnie wpływa na wizerunek tych marek. – twierdzi Sawińska.