Reklama

Rynek opon czeka stagnacja w tym roku

Po rekordowo dobrej ubiegłorocznej sprzedaży w tym roku rynek opon do aut osobowych może czekać stagnacja

Publikacja: 12.03.2012 01:18

Jak urósł rynek opon

Jak urósł rynek opon

Foto: Rzeczpospolita

– Jest duże prawdopodobieństwo, że 2012 r. zakończy się wolumenowo na podobnym poziomie sprzedaży co 2011 r., lub nawet się skurczy – twierdzi Jerzy Mendala, członek zarządu i dyrektor handlowy Continental Opony Polska.

W 2011 r. producenci dostarczyli na rynek ponad 11,4 mln opon do aut osobowych, dostawczych i z napędem na cztery koła. Było to o blisko 14 proc. więcej niż rok wcześniej. W Europie wzrost wyniósł ok. 4 proc., z wolumenem zbliżonym do ok. 230 mln opon. – Ubiegły rok był bardzo dobry dla branży, zwłaszcza ze względu na ostrą zimę w sezonie 2010, która spowodowała, że rynki weszły w kolejny sezon 2011 niemalże bez zapasów magazynowych. Wpłynęło to znacząco na wyższe zapotrzebowanie na opony zimowe – tłumaczy Mendala.

Z diametralnie odmiennymi warunkami pogodowymi mieliśmy do czynienia w końcówce 2011 r. – Brak śniegu, dodatnie temperatury wpłynęły niekorzystnie na rozwój sprzedaży do ostatecznych użytkowników. W rezultacie dystrybutorzy posiadają stosunkowo wysokie zapasy opon zimowych, które będą mogły być sprzedane klientom dopiero w sezonie zimowym 2012 – zaznacza Mendala.

Potwierdza to Jacek Orzeł, prezes spółki Orzeł sprzedającej opony. – Mamy zapasy nie tylko opon zimowych, ale też letnich. Dlatego w tym roku producenci z pewnością sprzedadzą mniej – twierdzi. Ale nie podejrzewa, by przełożyło się to na spadek obrotów, bo ceny poszły w górę.

Tegoroczna oferta cenowa  jest o ponad 20 proc. wyższa niż w roku ubiegłym. Jednak umocnienie złotego sprawia, że producenci zaczynają rozważać wprowadzenie korekt w dół. – Obawiają się, że dystrybutorom bardziej będzie się opłacało sprowadzać towar np. z Niemiec, niż kupować go na miejscu. Już rozmawialiśmy z koncernem

Reklama
Reklama

Goodyear, który chce obniżyć ceny o 4 – 5 pkt proc. Jeśli do tego dojdzie, to ceny opon dla klienta ostatecznego mogą wzrosnąć o ok. 15 proc. wobec ub.r. – dodaje Orzeł.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama