Reklama

Transport,e-myto,viatoll,płatne drogi

Dziennie z tytułu elektronicznego poboru opłat od kierowców do kasy państwa wpływa ok. 3 mln złotych

Publikacja: 05.04.2012 02:33

Prawie 20 proc. to kierowcy z Niemiec

Prawie 20 proc. to kierowcy z Niemiec

Foto: Rzeczpospolita

Od lipca zeszłego roku, kiedy system zaczął działać, Skarb Państwa pozyskał z e-myta 615 mln zł.

– W marcu przychody przekroczyły 73 mln zł. W tej chwili w dni robocze każdego dnia są na poziomie blisko 3 mln zł. W weekendy wpływa mniej środków z tego tytułu, bo ruch wtedy jest znacznie niższy – mówi „Rz" Marek Cywiński, dyrektor Kapsch Telematic Services, operatora systemu. Jak podaje agencja Newseria, już wkrótce dzienne przychody powinny powrócić do poziomów z jesieni, czyli ok. 3,5 mln zł. Jak wyjaśnia Cywiński, zimą ruch samochodów spada w stosunku do jesieni o blisko 20 proc. – To jest tendencja ogólnoeuropejska. Porównywaliśmy te dane z danymi w Niemczech, Austrii czy Czechach. Było podobnie jak w Polsce, ale w naszym kraju widzimy wyraźny powrót i zwiększenie ruchu na drogach objętych systemem – podkreśla Marek Cywiński.

Z danych Kapsch Telematic Services wynika, że kierowcy coraz rzadziej próbują unikać opłat.

Miesięczna liczba transakcji to ponad 37 milionów. W systemie zarejestrowanych jest już ponad 760 tys. kierowców.

Sieć płatnych dróg liczy ok. 1600 km. Docelowo w 2014 r. system viaTOLL ma obejmować 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas. W 2012 r. sieć płatnych dróg powiększy się o blisko 340 km.

Reklama
Reklama

Do kolejnego rozszerzenia ma dojść w lipcu. Do elektronicznego systemu poboru opłat zostaną wówczas włączone trasy równoległe do płatnych autostrad A1 i A2. To droga S7 z Elbląga do Pasłęka, dwa odcinki drogi krajowej 91 oraz droga krajowa 92 z Łowicza do Wrześni. Drugie rozszerzenie zaplanowano na styczeń  2013 r. – o kolejne 600 km tras. W 2013 r. w sumie przybędzie 1,6 tys. km płatnych tras. Do systemu zostaną włączone w szczególności autostrady i drogi ekspresowe, które są teraz w budowie i będą sukcesywnie w 2012 r. oddawane do eksploatacji.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama