Kryzys na europejskim rynku motoryzacyjnym odbija się na produkcji samochodów w polskich fabrykach. Kwiecień był kolejnym miesiącem pogorszenia wyników: produkcja aut osobowych i dostawczych wyniosła 53.823 sztuki i okazała się o 16,5 proc. niższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Słabszy od ubiegłorocznego jest także wynik skumulowany: według Instytutu Samar, od początku roku do końca kwietnia wyprodukowano 249.470 aut, tj. o 20 proc. mniej niż przed rokiem.

Tej bessie trudno się dziwić zważywszy na znaczące spadki sprzedaży nowych samochodów w krajach Unii Europejskiej, gdzie trafia ponad 98 proc. produkowanych w Polsce aut. Według branżowego stowarzyszenia producentów ACEA, w pierwszym kwartale liczba rejestrowanych aut osobowych zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 7,7 proc. Jeszcze gorzej było z autami dostawczymi: tu spadek rejestracji okazał się głębszy i sięgnął 9,7 proc.

Dlatego w ubiegłym miesiącu pogorszenie koniunktury uderzyło już we wszystkich trzech producentów: Fiat Auto Poland w Tychach zmniejszył produkcję o 16,8 proc. w porównaniu z marcem, Opel Polska w Gliwicach o 24,4 proc., Volkswagen Poznań o 9,5 proc. Produkcja wszystkich trzech fabryk była także mniejsza od kwietniowej sprzed roku – najbardziej Opla: o prawie 43 proc. Ten ostatni najbardziej traci od stycznia, gdyż liczba opuszczających zakład samochodów zmniejszyła się o przeszło jedną czwartą. O ponad jedną piątą zmniejszył na przestrzeni czterech miesięcy produkcję Fiat, natomiast Volkswagenowi jeszcze udaje się utrzymać nad kreską. Za cztery miesiące poznańska fabryka wyprodukowała o ponad 2 proc. więcej aut niż w pierwszych czterech miesiącach ubiegłego roku. Ale w kolejnych miesiącach taki dodatni wynik może okazać się bardzo trudny do utrzymania.

W fabryce w Tychach największą część produkcji stanowi fiat 500, następnie fiat panda oraz ford ka. Zakład produkuje także lancię ypsilon. W Gliwicach największą część wytwarzanych aut stanowi astra IV. W połowie maja na linii produkcyjnej pojawi się zupełnie nowy model - sportowa astra OPC, po wakacjach – astra IV w wersji 4-drzwiowej. W Poznaniu głównym modelem jest caddy, obok którego produkowany jest także transporter.

Nie tylko polskie fabryki odczuwają kryzys. W Niemczech, największym rynku motoryzacyjnym Europy, produkcja w kwietniu spadła o 10 proc. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl powołującej się na niemieckie stowarzyszenie VDA, w kwietniu w niemieckich fabrykach zostało wyprodukowanych 425,6 tys. pojazdów. O tendencji spadkowej zadecydował 14-procentowy spadek aut, przeznaczonych na rynki zagraniczne (323 tys. sztuk). W  okresie styczeń-kwiecień 2012 r. w Niemczech zostało wyprodukowanych 1,92 mln samochodów (spadek o 2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim), z których 1,46 mln wyeksportowano (spadek o 5 proc.).