Korespondencja z Soczi

– Jesteśmy zainteresowani obecnością i rozwijaniem działalności w Europie centralnej. Prowadziliśmy rozmowy z polskim rządem. Teraz czekamy na ostateczną decyzję co do warunków i terminu prywatyzacji. Wiem, że została ona odłożona o rok – przyznaje Wladimir Jakunin, prezes Rosyjskiej Kolei.

Zaproszenie do składania ofert na zakup PKP Cargo zostało opublikowane w marcu zeszłego roku. Krótką listę inwestorów, którzy mieli zostać dopuszczeni do badania kondycji finansowej spółki PKP, spółka matka PKP Cargo przygotowała już w połowie zeszłego roku. Ta lista przez polski rząd nie została opublikowana do tej pory. Według naszych informacji wśród zainteresowanych były m.in. Koleje Rosyjskie i Deutsche Bahn.

Plany z momentu publikacji zaproszenia do składania ofert przewidywały, że PKP Cargo, która jest drugą europejską spółką kolejową pod względem ilości obsługiwanych ładunków, zmieni właściciela do końca 2011 roku. Potem termin został przesunięty na połowę 2012 roku. Już w kwietniu tego roku termin prywatyzacji był przewidywany na początek 2013 roku. Spółka ma zostać sprzedana inwestorowi strategicznemu. Jej wartość jest wyceniana na około 3 miliardy złotych.

W 2011 roku zysk spółki wyniósł 398,6 mln zł, przychody 5,06 mld zł. Plany na 2012 rok przewidują wypracowanie zysku w wysokości 230 mln zł.