1 czerwca rozpoczęła działalność spółka Volkswagen Group Polska, należąca do Volkswagen AG, która będzie wyłącznym dostawcą samochodów marek Volkswagen, Audi, Skoda,  Porsche oraz Volkswagen Samochody Użytkowe. Do tej pory importem aut największego niemieckiego producenta były spółki KPI Polska i Skoda Auto Polska kontrolowane przez przedsiębiorcę Jana Kulczyka. Kulczyk wycofał się motoryzacyjnego biznesu odsprzedając udziały Niemcom z końcem ubiegłego roku.

Volkswagen, który zapowiada walkę o prymat największego producenta aut na świecie, w ostatnich miesiącach umocnił pozycję na polskim rynku. Należąca do niego Skoda jest nieprzerwanie od wielu miesięcy liderem sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku odnotowała 17-procentowy wzrost liczby rejestracji nowych aut. Z kolei rejestracje marki Volkswagena podskoczyły o 60 proc. Z kolei w roku ubiegłym Skoda zarejestrowała 37.977 samochodów, a Volkswagen był trzeci z 22.222 tysiącami sprzedanych aut i 7,5 procentowym udziałem w rynku. Analitycy branży uważają, że przejęcie całości spraw związanych z importem i sprzedażą samochodów oraz marketingiem przez producenta powinno przynieść dalszy wzrost udziału w rynku. Od 1992 roku sprzedano w Polsce blisko milion aut wyprodukowanych przez marki należące do Volkswagena.

- Najważniejszym celem naszych marek jest utrzymanie zaufania klientów. Chcemy umocnić naszą pozycję na rynku sprzedając jeszcze większą ilość samochodów – zapowiada prezes Volkswagen Group Polska Ralf Berckhan. Nowy szef polskich struktur Volkswagena wcześniej odpowiedzialny był za przejęcie przez koncern marki Skoda w Czechach, związany był także z marką Seat w Hiszpanii, Audi w Niemczech oraz pracował w zarządzie Volkswagen de Mexico.

Spółka Volkswagen Group Polska zatrudnia ok. 600 osób. Nie jest pierwszą inwestycją koncernu Volkswagen AG w Polsce. Niemiecki producent wybudował wcześniej dwie fabryki: w Poznaniu i Polkowicach. Ta pierwsza jest jedyną na świecie, która produkuje dostawczego Volkswagena Caddy. Z poznańskiej linii produkcyjnej zjeżdżają także niektóre wersje Transportera. Natomiast w Polkowicach wytwarzane są silniki. Polkowicki zakład szykuje się teraz do uruchomienia produkcji najnowszej generacji diesla. Oprócz niskiego zużycia paliwa nowy silnik ma zapewniać niską emisję spalin, wysoką trwałość i niezawodność. Ma być także konkurencyjny cenowo. Nowa inwestycja, która będzie realizowana w latach 2011-2014, przyczyni się do powstania 150 miejsc pracy.