Coraz więcej chętnych na morskie podróże

Promy morskie cieszą się rosnącą popularnością. W ubiegłym roku z tego środka transportu skorzystało ponad 1,1 mln osób

Publikacja: 16.07.2012 01:38

Spadki w innych portach przebił skok w Gdyni

Spadki w innych portach przebił skok w Gdyni

Foto: Rzeczpospolita

Liczba podróżnych obsłużonych w ubiegłym roku przez polskie porty morskie wzrosła o 2,2 proc., podaje Actia Forum. Kolejny rok z rzędu zwiększył się udział Gdyni w rynku obsługi pasażerów linii regularnych. Port obsłużył w ubiegłym roku o 55,1 tys. osób więcej niż w roku 2010.

Stało się tak głównie dzięki regularnym przewozom Stena Line na trasie do Karlskrony, które zwiększyły się o 14,5 proc. Finnlines, która kursuje do Rostoku i Helsinek, zdobyła w ciągu ubiegłego roku o 0,3 proc. pasażerów więcej niż w roku 2010.

Natomiast w Świnoujściu i w Gdańsku w ubiegłym roku miały miejsce spadki w ruchu pasażerskim. W zachodniopomorskim porcie pojawiło się o 4,5 proc. pasażerów mniej (23,3 tys. osób). W Gdańsku liczba osób korzystających z komunikacji promowej zmniejszyła się o 8 tys. Na trasie do Nynashamn obsługiwanej przez Polferies spadek wyniósł 5 proc.

Armatorzy, by pozyskać nowych klientów, oferują już nie tylko rejsy na określonej trasie, ale i kilkudniowe wycieczki połączone ze zwiedzaniem skandynawskich krajów.

Polferies oferuje m.in. możliwość spędzenia pół dnia w Kopenhadze za 450 zł. W cenę wliczony jest przejazd promem na trasie ze Świnoujścia do Ystad i z powrotem wraz z noclegiem, wyżywienie na promie oraz przejazd do Kopenhagi i z powrotem. Wycieczka trwa od godz. 21.30 pierwszego dnia do godz. 20 dnia następnego.

Zwiedzanie szwedzkiego Ystad z tym samym armatorem na takich samych warunkach to już koszt od 255 zł do 350 zł od osoby. Dopłata do kabiny dwuosobowej wynosi 50 zł od osoby.

Dla porównania bilet na trasie Świnoujście – Ystad promem linii Unityline w obie strony kosztuje ok. 495 zł, rower można przewieźć bezpłatnie. Do ceny należy doliczyć podatek paliwowy w wysokości ok. 40 koron szwedzkich, czyli ok. 20 zł.

Polferies ma w swojej ofercie również sześciodniowe wycieczki z Gdańska do Szwecji. Obejmują one zwiedzanie między innymi Sztokholmu, Sigtuny, Uppsali czy Mariefred – miasta z jednym z największych renesansowych zamków w Szwecji. Koszt podstawowy takiej wycieczki to 750 zł od osoby.

Zwiedzanie fiordów norweskich podczas dziewięciodniowego rejsu promem kosztuje już ok. 5,2 tys. zł za osobę. Zakwaterowanie w jednoosobowej kabinie to dodatkowe 1,7 tys. zł.

Sam bilet w jedną stronę z Gdańska do Nynäshamn to koszt ok. 750 koron szwedzkich, czyli ok. 375 zł. Bilet z Gdyni do Karlskrony kosztuje od ok. 196 do 246 zł na osobę. Dla pasażera tej pierwszej trasy przewóz samochodu, w przypadku kupowania biletu na ostatnią chwilę, to koszt od ok. 700 zł do ok. 1,2 tys. zł. Ceny nie obejmują jednak zakwaterowania w kabinie, a jej rezerwacja na rejsy nocne jest konieczna. Kosztuje to od ok. 100 zł za łóżko w kabinie wieloosobowej do ok. 1,2 tys. zł w dwuosobowym apartamencie z oknem.

Zasady kupowania biletów na promy podobne są do tych, jakie stosują przewoźnicy lotniczy – im bliżej daty wypłynięcia decydujemy się na podróż, tym droższe mogą być bilety.

Liczba podróżnych obsłużonych w ubiegłym roku przez polskie porty morskie wzrosła o 2,2 proc., podaje Actia Forum. Kolejny rok z rzędu zwiększył się udział Gdyni w rynku obsługi pasażerów linii regularnych. Port obsłużył w ubiegłym roku o 55,1 tys. osób więcej niż w roku 2010.

Stało się tak głównie dzięki regularnym przewozom Stena Line na trasie do Karlskrony, które zwiększyły się o 14,5 proc. Finnlines, która kursuje do Rostoku i Helsinek, zdobyła w ciągu ubiegłego roku o 0,3 proc. pasażerów więcej niż w roku 2010.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach