Wielka inwestycja motoryzacyjna przy polskiej granicy

W Kaliningradzie powstanie klaster motoryzacyjny z inwestycjami wartymi 3,8 mld dol. i 20 tysiącami nowych miejsc pracy

Publikacja: 23.11.2012 11:18

Kanadyjski producent części samochodowych Magna i rosyjski Awtotor - lider w Rosji w produkcji zagranicznych marek, podpisali umowę o utworzeniu klastra motoryzacyjnego w obwodzie kaliningradzkim - podała rosyjska spółka. Przewidzenie inwestycje to 118 mld rubli (3,79 mld dol.), w projekcie będzie uczestniczyć 21 zakładów produkcyjnych.

- W skład klastra wejdzie 6 fabryk samochodowych i 15 produkujących części. te ostatnie będą pracować tak na potrzeby klastra, jak i innych fabryk w Rosji oraz na eksport - zapowiedział Władimir Szczerbakow szef rady dyrektorów Awtotor.

Moce produkcyjne klastra podzielone zostały na dwa etapy. Pierwszy - w 2016 r. zakłada produkcję na poziomie 150 tys. aut rocznie w pełnym cyklu. W drugim - do 2018 r. produkcja wzrośnie do 250 tys. samochodów. Klaster wypuszczać będzie marki: Kia, Land Rover, Subaru, BMW, Hyundai i GM.

Wśród producentów część swoje zakłady w Kaliningradzie otworzą: Magna (detale plastikowe), Johnson Controls (części mechaniczne), Fagor (produkcja elektroniki), Lear (siedzenia), Eberspacher (systemy grzewcze).

Realizacja projektu da regionowi liczącemu milion mieszkańców aż 20 tys. nowych miejsc pracy.

- Finansowanie inwestycji odbywać się będzie ze środków własnych i kredytów z banków rosyjskich i zagranicznych - wyjaśnił Szczerbakow.

Na razie Awtoror wwozi do Rosji części do montażu zagranicznych marek bez cła. Ale prawo to zachowa tylko do 2016 r. Dzięki klastrowi i partnerstwu z Magna ulgi te zostaną przedłużone co najmniej do 2020 r.

Kanadyjski producent części samochodowych Magna i rosyjski Awtotor - lider w Rosji w produkcji zagranicznych marek, podpisali umowę o utworzeniu klastra motoryzacyjnego w obwodzie kaliningradzkim - podała rosyjska spółka. Przewidzenie inwestycje to 118 mld rubli (3,79 mld dol.), w projekcie będzie uczestniczyć 21 zakładów produkcyjnych.

- W skład klastra wejdzie 6 fabryk samochodowych i 15 produkujących części. te ostatnie będą pracować tak na potrzeby klastra, jak i innych fabryk w Rosji oraz na eksport - zapowiedział Władimir Szczerbakow szef rady dyrektorów Awtotor.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne