Ruch na trasie z Szarowa do Tarnowa zostanie puszczony, mimo że jej środkowy fragment z Brzeska do Wierzchosławic o długości 21 km wciąż będzie w budowie. Ten fragment budowało konsorcjum firm NDI i SB Granit, z którym umowa została rozwiązana. W październiku 2011 r. na plac budowy wszedł nowy wykonawca – konsorcjum Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, i Poldim. Ten ostatni w czerwcu został postawiony w skład upadłości likwidacyjnej. Warta prawie 2 mld zł inwestycja miała być gotowa przed Euro 2012.
Zaawansowane prace
Na ukończeniu jest też budowa innego, 33-km odcinka autostrady A4 – Dębica Pustynia – Rzeszów Zachód. Na budowie przez całą dobę, siedem dni w tygodniu obecnych jest ok. 1,2 tys. osób i 500 maszyn. Poziom zaawansowania prac wynosi 90 proc. Najmniej zaawansowane są prace związane z układaniem ostatniej warstwy – ścieralnej i montowaniem ekranów akustycznych i barier. W miejscach obsługi podróżnych prowadzone są prace wykończeniowe. Autostrada powinna być gotowa do końca roku. Trasa zostanie oddana do użytku jednak dopiero w 2013 r. – Do końca roku będą zakończone roboty na trasie zasadniczej, pozostałe prace zostaną zakończone na wiosnę 2013 r., a odcinek będzie udostępniony do ruchu po zbudowaniu węzłów – mówi Tomasz Rudnicki, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Jeszcze w tym tygodniu pierwsi kierowcy mogą zostać wpuszczeni na trasę S8 z Oleśnicy do Sycowa. Odcinek o długości 27 km jest już gotowy i czeka na pozwolenie na użytkowanie. Jak podaje GDDKiA, ruch po nim zostanie puszczony, jak tylko zostanie ono wydane. Urząd liczy, że nastąpi to w piątek.
20 mld zł ma na nowe drogi wydać w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Mniejsze wydatki
Do końca tego roku na autostradowej mapie polski ma przybyć jeszcze 37,8 km tras. To 25,6-km odcinek autostrady A4 Jarosław – Radymno, 2,2-km odcinek autostrady A6 w północno-zachodniej Polsce oraz 10-km fragment autostrady A1 ze Świerklan do Gorzyczek. – Reszta odcinka będzie z przejazdem drogami wojewódzkimi pomiędzy węzłami „Mszana" i „Świerklany" – wyjaśnia Tomasz Rudnicki. Wówczas autostrada będzie przejezdna aż do Katowic, gdzie łączy się z trasą A4. Czesi oddali już do użytku swoją część korytarza europejskiego, którego częścią jest właśnie nasza A1.
W tym roku, jak podaje GDDKiA, do użytku mają zostać oddane jeszcze obwodnice Jarosławia, Jędrzejowa i Frampola o łącznej długości 23,7 km oraz 12,1-km odcinek trasy ekspresowej nr 17 Lublin – Piaski. Prace kończą się również na prawie 25-km odcinku tej trasy z Kurowa do Bogucina. Droga ma być przekazana kierowcom w I kw. 2013 roku.