Dreamliner Lotu wrócił w powietrze

Każdy z 66 Dreamlinerów, które dotychczas oddał Boeing liniom lotniczym, miał mniejsze lub większe problemy

Publikacja: 29.11.2012 16:42

Dreamliner Lotu wrócił w powietrze

Foto: PAP/serwis codzienny, Jacek Turczyk Jac Jacek Turczyk

Konieczność regulacji podwozia wyłączyła na krótko pierwszego Dreamlinera Lotu ze  szkoleniowych lotów po Polsce. Usterka została usunięta i najnowocześniejsza maszyna polskiego przewoźnika w tym tygodniu wykona ponad 20 lotów szkoleniowych.

— Niezbędne okazało się wyregulowanie niewielkiego podzespołu - powiedział „Rz" rzecznik Lotu, Leszek Chorzewski. — To nie jest żadna awaria - denerwuje się. - Nasz Dreamliner się nie popsuł! - dodaje.

— Nie ma sensu się przejmować takimi drobiazgami jak regulowanie podwozia. Także mieliśmy podobne kłopoty  jak Lot. Równie intensywnie szkoliliśmy pilotów na początku - uspokaja Shinichiro Ito, prezes japońskiej linii All Nippon Airways, która w swojej flocie ma już 16 Dreamlinerów i w ciągu 13 miesięcy od odebrania pierwszego egzemplarza przewiozła nimi 1,8 mln pasażerów.

Prezes Ito nie może się nachwalić tej maszyny. - Znacznie łatwiej jest sprzedać bilety wtedy, kiedy na trasę wchodzi ten samolot. Średnio wypełnienie jest wówczas o 7 punktów procentowych większe niż wówczas, kiedy tę samą trasę obsługuje np. Boeing 777. Nie 81, ale 88 procent. To bardzo dużo - mówi.

— Tak, to prawda, były usterki. A to okna nie przyciemniały się całkowicie, a to występowały drobne kłopoty, które tak jak Lot usuwaliśmy sami bez konieczności sprowadzania podzespołów, tylko konsultując się z mechanikami Boeinga. To wszystko już minęło. Uznaliśmy je za typowe „bóle wzrostowe".  Mamy już 16 B787 i jest to maszyna, na którą warto było czekać - nie ukrywa prezes japońskiej linii.

Znacznie poważniejsze problemy miała pierwsza linia afrykańska, która już lata Dreamlinerami - Ethiopian Airlines. W pierwszym Dreamlinerze popsuł się silnik wyprodukowany przez GE. — Awaria była tak poważna, że trzeba było wymienić silnik na nowy - mówi „Rz" Tewolde Gebremariam. Ethiopian lata dzisiaj Dreamlinerami na trasach z Addis Abeby do Frankfurtu.— Musimy czymś zwabić Europejczyków, którzy coraz mniej chętnie latają. Ale może pokażemy tę maszynę szerzej w samej Afryce. Może polecimy do Lusaki? - zastanawia się Gebremariam

Lot sprzedaje bilety na loty Dreamlinerem o kilkaset złotych drożej, niż kasował na tych samych trasach wówczas, gdy loty wykonywały B767. Tylko klasa biznes ma być zdecydowanie droższa. Jej komfort jest jednak porównywalny z tym, co oferuje np. szwajcarski Swiss, ale w klasie pierwszej. Natomiast ani Ethiopian, ani ANA, ani United nie podniosły cen na loty Dreamlinerem. — Na razie jeszcze nie mamy stałych tras, które ten typ samolotów będzie obsługiwać. Wiem jednak, że nasi pasażerowie przekładają daty podróży, kiedy dowiadują się, że mają szansę polecieć B787- mówił „Rz" Nicolas Britton,, wiceprezes United. Amerykanie odebrali swojego pierwszego B787 na nieco ponad tydzień przed Lotem. — Jak na razie „odpukać" - żartuje - nie mamy żadnych kłopotów. United, tak samo jak Lot, w ciągu najbliższych kilku tygodni odbierze kolejnego Dreamlinera. A potem jeszcze 48 takich maszyn. — Bardzo żałuję, że nie miałem czasu jeszcze się nim przelecieć - narzeka Nicolas Britton.

B787 odebrała jeszcze druga co do wielkości linia japońska - JAL, oraz indyjska Air India. Hindusi także mieli kłopoty z silnikami GE. Maszyna Lotu ma zamontowane silniki Rolls Royce Trent 1000.

Epokowe wydarzenie czyli... Dreamliner wylądował!

Konieczność regulacji podwozia wyłączyła na krótko pierwszego Dreamlinera Lotu ze  szkoleniowych lotów po Polsce. Usterka została usunięta i najnowocześniejsza maszyna polskiego przewoźnika w tym tygodniu wykona ponad 20 lotów szkoleniowych.

— Niezbędne okazało się wyregulowanie niewielkiego podzespołu - powiedział „Rz" rzecznik Lotu, Leszek Chorzewski. — To nie jest żadna awaria - denerwuje się. - Nasz Dreamliner się nie popsuł! - dodaje.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii